Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Port ID:12589 UN Locator:PLGDY
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Rozwój paliw alternatywnych jest bardzo dynamiczny. Na świecie nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań w transporcie morskim, sprzyjających środowisku.

LNG będzie zyskiwać na popularności również ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Komisja Europejska planuje do 2050 roku całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Portu Gdynia niezwykle ważne są kwestie ekologii w myśl idei ‘green port’, która jest nieodłącznym elementem strategii rozwoju Portu.

Jako aktywny działacz na rzecz rozwoju LNG w polskich portach śledzimy nowości w tej branży uczestnicząc na spotkaniach z ekspertami. Podczas konferencji Polish LNG conference organizowanej przez Polską Platformę LNG wzięliśmy udział w panelu dyskusyjnym "Droga do zeroemisyjnego transportu", podczas którego przedstawiliśmy obecna sytuacje na rynku morskim w kontekście rozwoju paliw alternatywnych: LNG oraz wodór. W panelu uczestniczyli również przedstawiciele firm paliwowych z branży LNG dla ciężkiego transportu drogowego. Wszyscy uczestnicy panelu jednogłośnie uznali, że istnieje pilna potrzeba rozbudowy infrastruktury dystrybucyjnej paliwa LNG w Polsce zarówno na lądzie jak i od strony wody (w postaci bankierki LNG). Dodatkowo podczas prezentacji "wyzwania bunkrowania LNG" Dyrektor Maciej Krzesiński przedstawił trwające prace nad wdrażaniem LNG do Portu Gdynia, obecnie przeprowadzane operacje bunkrowania oraz zasygnalizował jak może wyglądać przyszłość w kontekście dostępu do LNG dla branży morskiej z poziomu portów. Wskazano również na potrzebę posiadania dostępu do bankierki LNG w Porcie Gdynia w celu utrzymania portu na wysokim poziomie konkurencyjnym.

Bunkrowanie LNG jest standardową usługą dla statków obsługiwanych przez Port Gdynia. Kwestie środowiska są na tyle ważne, że statki potrzebujące zaopatrzyć się w zielone paliwo w Porcie Gdynia cumują na preferencyjnych warunkach. Wdrożenie tej usługi było odpowiedzią na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych, bardzo szybko zmienia technologie stosowane w transporcie morskim. LNG jest jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku, co pozycjonuje Port Gdynia jako „greenport” w transeuropejskiej sieci bazowej TEN-T.

Minister ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej objął patronatem honorowym Polish LNG Conference.