„Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”
Beneficjent:
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Szacowana całkowita wartość projektu:
70 157 494,30 PLN
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych:
51 985 170,62 PLN
Wysokość dofinansowania UE:
18 276 501,37 PLN
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020
Nr projektu:
POIS.03.02.00-00-0072/18
Projekt pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” jest projektem o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i regionu, a także dotyczy realizacji zadań publicznych, realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na rozbudowie i modernizacji torów kolejowych prowadzących do bramy intermodalnego terminalu kontenerowego, tj. w szczególności na elektryfikacji trasy, dobudowaniu nowych odcinków torów oraz wyposażeniu jej w nowoczesne systemy kierowania ruchem.
Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne stanowi odpowiedź na rosnącą dynamikę przewozów kolejowych. Konieczna będzie budowa nowych torów grupy rozrządowo-odstawczej oraz zmodernizowanie istniejących układów torowych, w tym wyposażenie ich w nowoczesne systemy kierowania ruchem (srk) i elektryfikację. Pozwoli to przede wszystkim na ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych, co będzie miało znaczący pozytywny wpływ na oddziaływanie transportu na środowisko naturalne.
Torowiska będą zarządzane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przewoźników kolejowych.
Generalnie projekt wpłynie na zintensyfikowanie transportu kolejowego i intermodalnego w Porcie Gdynia. Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów zarówno w opracowaniach strategicznych Polski, jak i Unii Europejskiej. Inwestycja ta wiąże się pośrednio zarówno z programem sieci TEN-T, jak i żeglugi bliskiego zasięgu. Inwestycja będzie kompatybilna do innych inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Celem projektu pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” jest zwiększenie ruchu kolejowego i bezpieczeństwa jego prowadzenia, jak również znaczące ograniczenie emisji spalin do środowiska, a w efekcie także poprawa konkurencyjności tego środka transportu w obsłudze ładunkowej portu (skrócenie czasu obsługi). Wraz z przebudowaną infrastrukturą kolejową PKP PLK w ramach zadania „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, przebudowa portowego układu torowego wraz z elektryfikacją i systemem SRK zapewni efektywny i kompleksowy dostęp kolejowy do zachodniej części Portu Gdynia.
Projekt pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” został skierowany do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej:
Projekt został wpisany na „Listę projektów wybranych do dofinansowania w trybie pozakonkursowym dla Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” – numer projektu 3.2-14. W trakcie oceny projektu otrzymał numer POIS.03.02.00-00-0072/18.
Dnia 17 lipca 2019 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał informację o zakończeniu oceny wniosku o dofinansowanie. Przedmiotowy wniosek został zatwierdzony przez Komisję Oceny Projektu, która w ramach przeprowadzonej oceny formalnej i merytorycznej potwierdziła, że projekt spełnia kryteria ustanowione dla III osi priorytetowej POIiŚ 2014-2020.
Dnia 9 września 2019 r. została zawarta Umowa o dofinansowanie nr POIS.03.02.00-00-0072/18-00.
Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 70 157 494,30 PLN
Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 18 276 501,37 PLN.
Beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację Projektu, w kwocie nie większej niż 18 276 501,37 PLN.
Rozbudowywany układ torowy, zlokalizowany będzie w zachodniej części Portu Gdynia.
Inwestycja polega na przebudowie i elektryfikacji układu kolejowego w zachodniej części Portu Gdynia (od EC III do bramy BCT), na długości ok. 2,59 km (w tym przebudowa torów kolejowych na odcinku ok. 2,22 km). Elektryfikacją objęty będzie również odcinek torów nie podlegający przebudowie, ok. 0,4 km.
Bocznica kolejowa Intermodalnego Terminalu Kontenerowego jest bocznicą czynną. Odgałęzia się od rozjazdu nr 572 w km 6,437 linii kolejowej nr 228 Rumia-Gdynia Port Oksywie, będącej w zarządzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. Bocznica składa się z toru dojazdowego nr 38, grupy zewnętrznej torów (tory o nr 32-37) oraz z torów na płycie kontenerowej (tory o nr 848-852). Bocznica nie jest zelektryfikowana. Rozjazdy są obsługiwane ręcznie. Działki sąsiednie to z jednej strony tereny przemysłowe z drugiej tereny PKP z linią kolejową nr 228 na Oksywie.
Podstawowe zadanie w projekcie:
Uzyskane decyzje administracyjne:
W dniu 5 kwietnia 2019 r. podpisano umowę na roboty budowlane w ramach projektu z konsorcjum firm COLAS RAIL Polska Sp. z o.o. i COLAS RAIL S.A.S. (Francja).
Roboty zostały zakończone i w dniu 31.05.2021 r. uzyskano pozwolenie na użytkowanie.
W celu umożliwienia sygnalizowania o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych Instytucja Zarządzająca opracowała i udostępniła narzędzia informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego w szczególności poprzez: