A A A

PONAD 100 LAT HISTORII…

23 września 1922 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni – i ta data uznawana jest za jego formalny początek. W rzeczywistości prace nad jego powstaniem zaczęły się już znacznie wcześniej. Były one owocem działania przedstawicieli polskiego rządu po ponownym uzyskaniu przez Polskę dostępu do morza.

Potrzeby polskiego handlu morzem miał zabezpieczać port handlowy Wolnego Miasta Gdańsk, w którym jednak w praktyce dyskryminowano polski obrót towarowy.

 

W roku 1920 inż. Tadeusz Wenda otrzymał zadanie wyboru miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu. I to właśnie Gdynia okazała się najdogodniejszą lokalizacją. Wielkim orędownikiem budowy portu był m.in. Eugeniusz Kwiatkowski – polski minister przemysłu i handlu w latach 1926-1930. W ciągu kilku lat port gdyński stał się największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy. Jego rozwój przerwała II wojna światowa.

 

Gdynia stała się bazą niemieckiej marynarki wojennej Kriegsmarine, a tym samym celem alianckich nalotów, które zamieniły port w rumowisko. W rezultacie odbudowy, a następnie rozbudowy, gdyński port pod koniec lat sześćdziesiątych przekroczył zdolność przeładunkową jaką posiadał w latach trzydziestych. Z portu o przewadze ładunków masowych, Gdynia stała się portem przede wszystkim drobnicowym, wyspecjalizowanym w przeładunku najbardziej pracochłonnych i trudnych grup towarowych. Gdynia była też pierwszym polskim portem posiadającym terminal kontenerowy, wybudowany w latach siedemdziesiątych XX wieku.

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy