Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia
Beneficjent:
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Koszt całkowity projektu wynosi
100 276 130,06 PLN
Wydatki kwalifikowalne wynoszą
52 774 337,10 PLN
Kwota dofinansowania z UE wynosi
44 858 186,53 PLN
Projekt wspołfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko
Projekt zlokalizowany był w Porcie Gdynia znajdującym się na południowym wybrzeżu Bałtyku. Port Gdynia znajduje się w północnej części województwa pomorskiego, nad Zatoką Gdańską, na terenie Gminy Gdynia.
Położenie geograficzne – współrzędne: 54°32’N, 18°34’E.
Inwestycja stanowiąca przedmiot projektu była zlokalizowana we wschodniej części Portu Gdynia na obszarze przewidzianym pod rozwój funkcji przeładunkowych w systemie Ro-Ro.
Przedsięwzięcie polegało na rozbudowie infrastruktury w porcie gdyńskim w celu zwiększenia możliwości przeładunkowych we wschodniej części portu, a tym samym utrzymania pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w Regionie Morza Bałtyckiego. W ramach projektu zaplanowano efektywniejsze zagospodarowanie istniejącej powierzchni przy nabrzeżach portowych oraz zapewniono sprawny przeładunek transportowanych drogą morską towarów. Wymagało to m.in. przebudowy znajdujących się na wschodnim obszarze portu układów drogowych i kolejowych oraz wyburzeń niektórych znajdujących się tam obiektów.
Nadrzędnym celem planowanego projektu było podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury transportowej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska.
Celami pośrednimi było:
W ostatnich latach nastąpił wzrost znaczenia przewozu ładunków typu ro-ro w ogólnym bilansie przeładunków portowych. Wychodząc naprzeciw tendencjom ogólnoświatowym oraz chcąc utrzymać pozycję konkurencyjną gdyńskiego portu, Zarząd Spółki ZMPG S.A. podjął decyzję o realizacji inwestycji zapewniającej dalszą rewitalizację konwencjonalnego rejonu drobnicowego oraz konsekwentny rozwój technologii ro-ro. Realizacja inwestycji przyczyniła się do dalszego rozwoju portu gdyńskiego w ofercie dotyczącej tej technologii.
Projekt był zgodny z celami osi priorytetowej POIS 2007-2013, dotyczył przebudowy i budowy infrastruktury wewnątrzportowej i dostępowej do portu od strony lądu i morza.
Wąskie gardła i problemy na obszarze projektu Rozbudowy infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro:
Zasadniczym problemem rozwojowym regionu jest niska jakość systemu transportowego. Zachodnie i wschodnie obszary województwa wymagają poprawy dostępności i jakości połączeń transportowych z ośrodkami gospodarczymi województwa, głównie z aglomeracją trójmiejską. Stan techniczny dróg i obiektów inżynieryjnych na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych jest zły, a poziom bezpieczeństwa ruchu trudny do zaakceptowania. Linie kolejowe są od lat niedoinwestowane, co wpływa na ich wyeksploatowanie. Wydłużający się czas podróży dodatkowo obniża konkurencyjność kolei względem przewozów drogowych. Dlatego inwestycja w Terminalu Ro-Ro w swoim zakresie obejmowała punktowe przygotowanie systemu transportu kolejowego do obsługi intermodalnej towarów oraz przygotowanie wysokiej jakości sieć dróg wewnętrznych.
Powodem kompleksowej realizacji całego projektu była pilna potrzeba wykonania następujących zadań:
Drugim ważnym argumentem wykonania prac budowlanych było wejście nowego armatora i zmiana struktury przeładunków (wzrost przewozów naczep), co powodowało zmiany priorytetów zgłaszanych przez Terminal i armatorów (w tym typów i parametrów statków). Dlatego też m.in. zaistniała potrzeba powiększenia placów manewrowych dla zestawów drogowych i naczep (plac XXVI).
W zakresie projektu unijnego zawarte były, oprócz ww. zadań, następujące elementy: przebudowa placów (XIXA, XX, XXII, XXIII, XXV), wyburzanie magazynów (20, R, bunkier) i budowa w ich miejsce nowych placów, budowa górnej rampy ro-ro przy Nabrzeżu Rumuńskim wraz z modernizacją linii cumowniczej, przebudowa torów kolejowych w II strefie Nabrzeże Stanów Zjednoczonych.
Wymienione elementy oraz szczególnie istotne połączenie drogowe Terminalu z placami na zapleczu (plac XXVI, plac XXVIIb, place na posesji Polska 28 i 30 (A i B) służą już (po realizacji projektu) obsłudze ruchu technologicznego Terminalu Ro-Ro, kierowanego z rejonu Basenu V na place manewrowo-składowe. Głównym placem odstawczym dla naczep jest plac XXVI. Plac XXVIIb służy jako tzw. parking “0” dla pojazdów zmierzających do Terminalu Ro-Ro i obecnie ruch ciężarówek po zjechaniu z ul. Wiśniewskiego (po skomunikowaniu obszaru wybudowaną nową drogą technologiczną), odbywa się w układzie wewnętrznym portu (poprzez ul. Rotterdamską). Również część ruchu ciężarówek w tym kierunku jest obecnie (po realizacji projektu) kierowana z ul. Wiśniewskiego drogą technologiczną, czyli z pominięciem przejazdu przez skrzyżowanie na Węźle Solidarności, będącym głównym skrzyżowaniem dla ruchu osobowego w kierunku centrum miasta Gdyni.
Produkty wynikające z projektu:
Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany ze środków UE
Umowa o dofinansowanie nr POIS.07.02.00-00-018/11-00
Projektu „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro
z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia”,
POIS.07.02.00-00-018/11” w ramach działania 7.2. Rozwój Transportu Morskiego
priorytetu VII Transport Przyjazny Środowisku
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013
zawarta w Warszawie w dniu 12.07.2012 roku
Aneks do umowy nr POIS.07.02.00-00-018/11-01 z dnia 16 października 2015 roku.
Numer identyfikacyjny: POIS.07.02.00-00-018/11,
Umowa o dofinansowanie: POIS.07.02.00-00-018/11-00 z dnia 12.07.2012 roku,
Aneks do umowy: POIS.07.02.00-00-018/11-01 z dnia 16 października 2015 roku,
Wartość Projektu: 100 276 130,06 PLN,
Udział Funduszu Spójności: 44 858 186,53 PLN,
Okres realizacji projektu: 2009-2015,
Status projektu: projekt został zrealizowany.
Inwestycja obejmowała następujące elementy:
Najważniejsze elementy tej fazy:
Ulica Rumuńska – przebudowa ulicy, nastąpiło poszerzenie ulicy Rumuńskiej z 6,00 m do 7,00 m na odcinkach od początku magazynu nr 18 do Nabrzeża Słowackiego.
Plac XX – przebudowa placu, nawierzchnia placu została wybudowana do obciążeń 10 T/m2.
Plac XXII – przebudowa placu, nawierzchnia placu została wybudowana do obciążeń 10 T/m2.
Plac XXIII – przebudowa placu, nawierzchnia placu została wybudowana do obciążeń 5T/m2.
Rozbiórka Magazynu nr 20 i budowa placu manewrowego. Wybudowano plac o długości 126,25m i szerokości 58,65m. Nawierzchnia placu została zaprojektowana do obciążeń 10 T/m2.
Nastąpiło rozebranie istniejących torów i wybudowano nowe, wydłużone w kierunku Nabrzeża Słowackiego.
Długości budowlane torów po przebudowie wynoszą:
Tor nr 411: 655,70m (654,66m – przed przebudową).
Tor nr 412: 651,85m (550,10m – przed przebudową).
Pozostałe elementy tej fazy to:
W ramach inwestycji wybudowano drogi technologicznej na odcinku do ul. Celnej, pod wiaduktem Al. Solidarności, do dojazdu do Placu XXVII B i Pol-Supply, aż do istniejącego włączenia w ul. Janka Wiśniewskiego. Ponadto przebudowano place XXVI oraz A i B (posesje przy ul. Polskiej 28 i 30), a na linii ich granicy powstała droga przecinającą tory i łącząca place oraz drogę technologiczną z ul. Rotterdamską.
Pozostałe elementy tej fazy to:
Najważniejsze elementy tej fazy:
W ramach rozbudowy infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro wraz z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia wybudowano nowe i przebudowano istniejące układy torowe i drogowe oraz place składowe na obszarze:
– Rejonu ul. Indyjskiej (w tym budowa torów intermodalnych przy placu po magazynie R)
– II strefy Nabrzeża Stanów Zjednoczonych (w tym budowa 2-ego toru wzdłuż ul. Dokerów)
Najważniejsze elementy tej fazy:
DATA ROZPOCZĘCIA (A) DD/MM/RRRR | DATA UKOŃCZENIA (B) DD/MM/RRRR | |
1.Studium wykonalności | 19.02.2007 01.10.2013 |
30.11.2011 17.09.2014 |
2. Analiza kosztów i korzyści (włącznie z analizą finansową) |
19.02.2007 01.10.2013 |
30.11.2011 17.09.2014 |
3. Ocena oddziaływania na środowisko naturalne | 21.10.2008 | 10.11.2009 |
4. Dokumentacja projektowa | 10.03.2003 | 30.04.2012 |
5. Opracowanie dokumentacji przetargowej | 31.07.2009 | 14.12.2012 |
6. Procedura przetargowa dla etapu budowy | Faza I i II 30.06.2010 Faza III 01.02.2012 Faza IV 01.10.2009 |
31.10.2010 31.05.2012 17.12.2009 |
7. Nabycie gruntów | 01.01.2006 | 24.03.2011 |
9. Etap budowy | Faza I i II 05.01.2011 Faza III 31.07.2012 Faza IV 18.12.2009 |
11.04.2014 17.02.2015 31.05.2011 |
10. Promocja projektu | 01.08.2011 | 30.09.2015 |
11. Etap operacyjny | 01.07.2015 | nie dotyczy |
INFORMACJE |
Zawiadomienie Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Gdyni |
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia |
Załącznik nr 1 do decyzji |
Zgoda Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku na odstępstwo od zakazu w stosunku do gatunków dziko występujących zwierząt, roślin i grzybów objętych ochroną w zakresie niszczenia gniazda mewy srebrzystej w związku z realizacją inwestycji pt. „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia”. |
Sprawozdanie z wykonania decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku na odstępstwo od zakazu w stosunku do gatunków dziko występujących zwierząt, roślin i grzybów objętych ochroną w zakresie niszczenia gniazda mewy srebrzystej w związku z realizacją inwestycji pt. „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia”. |
REALIZACJA INWESTYCJI |
|
MULTIMEDIA |