„COMODALCE – Enhancing coordination on multimodal freight transport in Central Europe, finansowanego w ramach programu Interreg Europa Środkowa 2014-2020”
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. planuje zrealizować koncepcję oraz wstępne studium wykonalności systemu zarządzania ruchem kolejowym na terenie portu oraz integracji portu z zapleczem w ramach technicznej i organizacyjnej poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia.
- Opracowywanie dokumentu pt. Koncepcja z elementami wstępnego studium wykonalności systemu zarządzania ruchem kolejowym i zwiększenia przepustowości układów torowych oraz integracji portu z zapleczem w ramach technicznej i organizacyjnej poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie kompleksowej koncepcji z elementami wstępnego studium wykonalności systemu zarządzania ruchem kolejowym i zwiększenia przepustowości układów torowych oraz integracji portu z zapleczem w ramach technicznej i organizacyjnej poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia.
Celem analiz jest wariantowa wykonalność zastosowania systemu zarządzania ruchem kolejowym w Porcie Gdynia, w tym systemów wymiany informacji z użytkownikami portu oraz integracji portu z zapleczem, możliwych usprawnień organizacyjnych, technicznych i technologicznych w zakresie zwiększenia przepustowości układów torowych w granicach administracyjnych Portu Gdynia zgodnie z wymogami sieci TEN-T oraz interoperacyjności w zakresie parametrów technicznych i funkcjonalności Stacji Gdynia Port modernizowanej przez PKP PLK S.A.
Okres realizacji projektu:
- 1.04.2019 – 30.04.2022
Budżet projektu
- 185 000,00 EUR
Źródło dofinansowania
- Program Interreg Europa Środkowa 2014-2020
Strona projektu:
- https://www.interreg-central.eu/Content.Node/COMODALCE.html
Partnerzy projektu:
- Port Triest (Lider projektu),
- Terminal intermodalny Zailog w Weronie,
- Port La Spezia,
- Port Rostock,
- Port Koper,
- Adria Kombi,
- BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy,
- Terminal Mahart Container Center w Budapeszcie
Kierownik Projektu:
- Michał Gogół
- Kierownik Sekcji Planowania Strategicznego, Dział Rozwoju Portu
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
- tel.: +48 58 627-44-35
- e-mail: m.gogol@port.gdynia.pl
„Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia”
- Celem głównym projektu jest opracowanie studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia, dostosowanego organizacyjnie i technologicznie do potrzeb operacyjnych Portu oraz efektywnego pod względem inwestycyjnym – które będzie stanowiło podstawę dla przyszłego zbudowania i wdrożenia systemu. Studium wykonalności ma na celu kompleksowe wsparcie procesu decyzyjnego Zarządu Portu Gdynia w zakresie wdrożenia systemu oraz umożliwienie ubiegania się Portu Gdynia o dofinansowanie inwestycji wdrożenia systemu ze środków UE. Celem przyszłego wdrożenia jest poprawa drogowej dostępności Portu Gdynia w przepływie ładunków i ich terminowego dowozu/odwozu, co stanowi kluczowy czynnik operacyjny strategii rozwoju jako portu bazowego w Korytarzu sieci TEN-T. Priorytetem wdrożenia będzie zapewnienie płynnej pracy przeładunkowej terminali w Porcie Gdynia oraz zapewnienie warunków rozwoju ich działalności biznesowej, w środowisku dynamicznie rozwijającego się Portu Gdynia i systematycznego wzrostu obsługiwanych ładunków.
- Trwają prace nad dokumentacją techniczną platformy cyfrowej i systemów funkcjonalnych tworzących Inteligentny System Zarządzania Ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia”.
- Główną korzyścią wdrożenia systemu jest strategiczne zwiększenie dostępności drogowej Portu Gdynia i płynnego przepływu ładunku do/z terminali działających na obszarze Portu Gdynia, co jest warunkiem ich planowej i terminowej pracy przeładunkowej oraz działalności biznesowej.
Planowanie i sterowanie ruchem samochodów ciężarowych ukierunkowane na zwiększenie przepustowości dróg i zmniejszenie nasycenia ruchem na drogach wewnętrznych i dojazdowych Portu Gdynia, tworzy podstawy dla wielu kolejnych korzyści:
- wyeliminowanie/zmniejszenie kolejek samochodów ciężarowych i zatorów drogowych przed wjazdami na terminale i na drogach dojazdowych Portu Gdynia,
- skrócenie czasu rozładunku/załadunku statków,
- zwiększenie efektywności pracy terminali,
- optymalne wykorzystanie parkingów na terenie Portu Gdynia oraz wyeliminowanie/zmniejszenie braku miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych na parkingach Portu i w jego otoczeniu,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na drogach Gdyni i Trójmiasta oraz zmniejszenie podatności na kolizje w ruchu drogowym, a także zwiększenie komfortu życia i transportu dla społeczeństwa Gdyni i aglomeracji Trójmiasta,
- redukcję negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w tym redukcję emisji spalin, gazów cieplarnianych i hałasu,
- obniżenie kosztów zewnętrznych transportu i działalności logistycznej przewoźników i operatorów logistycznych, realizujących dowozy/odbiory ładunków z terminali w Porcie Gdynia,
- wzrost konkurencyjności Portu Gdynia na Bałtyku w połączeniu z wizerunkiem wiarygodnego i dynamicznie rozwijającego się Partnera.
Okres realizacji projektu
- 04.04.2019 – 30.04.2022
Budżet projektu
- 1 345 000,00 EUR
Źródło dofinansowania
- Instrument finansowy CEF Transport 2018 “Łącząc Europę”
Partnerzy projektu:
- Aalborg Portland Polska
- Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o.
- Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.
- Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.
- Gdynia Container Terminal S.A.
- HES Gdynia Bulk Terminal Sp. z o.o.
- KOOLE Tank Storage Gdynia Sp. z o.o.
- OT Port Gdynia Sp. z o.o.
- SPEED Sp. z o.o.
- Stena Line Polska Sp. z o.o.
- Terminal ONICO Gas
- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Kierownik Projektu
- Andrzej Jamry
- Sekcja Planowania Strategicznego, Dział Rozwoju Portu
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
- Tel.: +48 58 621-53-89
- E-mail: a.jamry@port.gdynia.pl

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia
Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699