Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Port ID:12589 UN Locator:PLGDY
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zapraszamy na łamy Dziennika Bałtyckiego, a w nim wywiad z Adamem Mellerem- prezesem ZMPG S.A.

Zachęcamy do lektury! Podsumowanie mijającego roku, plany rozwojowe i inwestycje w Porcie. O tym wszystkim w dzisiejszym dzienniku.

https://dziennikbaltycki.pl/pracowity-rok-2018-portu-gdynia-cel-glowny-port-zewnetrzny/ar/13739194

 

Jak minął rok 2018 w Porcie Gdynia?
- Przeładunki w Porcie Gdynia dynamicznie rosną i odnotujemy rekord w postaci ponad 23 mln ton - jest to odzwierciedleniem dynamiki tempa wzrostu przeładunków na rynku i dobrego stanu polskiej gospodarki . Kolejny rok z rzędu Port Gdynia notuje spektakularny wzrost, co stanowi dowód, że przyjęta przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. strategia rozwoju to właściwa droga, a realizowane przez nas projekty inwestycyjno-modernizacyjne mają swoje przełożenie nie tylko w poniesionych kosztach, ale przede wszystkim zyskach dla nas jako spółki i całej gospodarki kraju. Jednakże, by utrzymać systematyczny wzrost niezbędna jest wydajna infrastruktura kolejowa i drogowa, a także integracja portu z zapleczem gospodarczym kraju…
Obecnie w Porcie Gdynia realizowanych jest wiele ważnych inwestycji związanych bezpośrednio z kwestią dostępności do portu…
- Naszym działaniom przyświeca cel w postaci wdrożenia wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030. Przypomnę tylko, że Port Gdynia to początek korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, jednego z kluczowych korytarzy w całej Unii Europejskiej. Zatem zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do naszego portu jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale stanowi jedno ze zobowiązań Polski wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. Mówiąc o portowych planach inwestycyjnych nie sposób pominąć realizacji zadań typowo kolejowych takich jak przebudowa i elektryfikacja układu kolejowego w zachodniej części Portu Gdynia oraz przebudowa nawierzchni kolejowo – drogowej na nabrzeżu Indyjskim, które będą realizowane przez Zarząd Portu. Cieszy nas bardzo fakt, iż PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się modernizacją stacji Gdynia Port w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” , która jest wręcz strategiczną inwestycją dla naszej firmy. Mam również nadzieję, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace dotyczące linii kolejowej nr. 201, która stanowi część towarowego korytarza UE Rail Freight Corridor 5 i jako dostęp do portu jest uznawana przez Komisję Europejską za istotną dla korytarza Bałtyk-Adriatyk. Zaplanowana elektryfikacja oraz dodatkowy – trzeci – tor poprawi przepustowość linii. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej. Pojawi się możliwość prowadzenia większej liczby składów pasażerskich i towarowych. 
Koleje to jeden z dwóch elementów systemu transportowego, łączącego port z zapleczem. Drugi to transport drogowy. Czy w kwestii dróg równie optymistycznie możemy patrzeć w przyszłość? -Dzisiaj ruch kołowy jest praktycznie skoncentrowany na Trasie Kwiatkowskiego. Estakada nie jest w najlepszym stanie technicznym i musi być co jakiś czas remontowana, co w znaczny sposób ogranicza jej przepustowość. Po drugie, jest to trasa wykorzystywana przez mieszkańców Północnych dzielnic Gdyni, które w ostatnich latach mocno się rozbudowały. Korki i zatory na trasie są praktycznie wszechobecne. Dla portu najlepszym rozwiązaniem jest budowa Drogi Czerwonej, alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego. Ponadto, Droga Czerwona mogłaby łączyć tereny przyszłej Doliny Logistycznej i planowanego zaplecza portowego przeznaczonego na skład kontenerów, serwis kontenerowy i parking centralny, a także terminal intermodalny. -
Jaki wpływ będą miały wymienione inwestycje na plany rozwojowe Portu Gdynia?
- Należy podkreślić, iż budowa Drogi Czerwonej jak i inwestycje kolejowe PKP PLK oraz samego Zarządu Portu warunkują powodzenie planów budowy Portu Zewnętrznego w gdyńskim porcie. Pomysł budowy Portu Zewnętrznego przybiera już formę konkretu i ta, największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia, ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz - w efekcie - dalsze wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego. Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku – w pierwszym wariancie – dwóch milionów TEU. W przygotowanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 miliona TEU. Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów. Zakłada się, możliwość obsługi kontenerowców o maksymalnej wielkości 30 tysięcy TEU. Koncepcja Portu Zewnętrznego w Gdyni przewiduje również inne funkcje tj. terminal uniwersalny, terminal LNG oraz zwiększenie potencjału przeładunku paliw płynnych. Podsumowując, musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi wymagania armatorów i poszczególnych terminali. Mamy stwarzać warunki dla rozwoju biznesu i jako Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. staramy się robić to skutecznie.
Rok 2019 będzie rokiem…
- Przede wszystkim portowych inwestycji wynikających z wizji i strategii rozwoju, które mają się przyczynić do wzmocnienia pozycji Portu Gdynia jako jednego z najbezpieczniejszych i najbardziej innowacyjnych portów w rejonie Morza Bałtyckiego. Dzięki naszym staraniom spełniamy oczekiwania najbardziej wymagających i liczących się armatorów, gestorów ładunków i operatorów poszczególnych terminali. Jestem przekonany, że z tak zaangażowanym zespołem jaki pracuje w porcie postawione przez nas cele zostaną osiągnięte, a marzenia i życzenia o których pod koniec każdego roku wiele się mówi, spełnione.