“Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia”
Beneficjent:
Zarząd Morskiego
Portu Gdynia S.A.
Szacowana całkowita
wartość projektu:
1 345 000 EUR
Poziom dofinansowania CEF:
50%
Projekt jest realizowany w oparciu o środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz środki instrumentu finansowego CEF Transport 2018 “Łącząc Europę
Realizacja projektu pt. „Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia” jest kontynuacją prac nad wdrożeniem inteligentnego systemu sterowania ruchem samochodów ciężarowych.
Konieczność zastosowania w Porcie Gdynia nowoczesnego systemu integrującego dane o ruchu drogowym jest bezpośrednim rezultatem przeprowadzonych analiz w ramach koncepcji, która została opracowana na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. jako partnera projektu TENTacle http://www.tentacle.eu/.
Główną korzyścią wdrożenia systemu jest strategiczne zwiększenie dostępności drogowej Portu Gdynia i płynnego przepływu ładunku do/z terminali działających na obszarze Portu Gdynia, co jest warunkiem ich planowej i terminowej pracy przeładunkowej oraz działalności biznesowej.
Planowanie i sterowanie ruchem samochodów ciężarowych ukierunkowane na zwiększenie przepustowości dróg i zmniejszenie nasycenia ruchem na drogach wewnętrznych i dojazdowych Portu Gdynia, tworzy podstawy dla wielu kolejnych korzyści:
Celem głównym projektu jest opracowanie studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia, dostosowanego organizacyjnie i technologicznie do potrzeb operacyjnych Portu oraz efektywnego pod względem inwestycyjnym – które będzie stanowiło podstawę dla przyszłego zbudowania i wdrożenia systemu.
Studium wykonalności ma na celu kompleksowe wsparcie procesu decyzyjnego Zarządu Portu Gdynia w zakresie wdrożenia systemu oraz umożliwienie ubiegania się Portu Gdynia o dofinansowanie inwestycji wdrożenia systemu ze środków UE.
Celem przyszłego wdrożenia jest poprawa drogowej dostępności Portu Gdynia w przepływie ładunków i ich terminowego dowozu/odwozu, co stanowi kluczowy czynnik operacyjny strategii rozwoju jako portu bazowego w Korytarzu sieci TEN-T.
Priorytetem wdrożenia będzie zapewnienie płynnej pracy przeładunkowej terminali w Porcie Gdynia oraz zapewnienie warunków rozwoju ich działalności biznesowej, w środowisku dynamicznie rozwijającego się Portu Gdynia i systematycznego wzrostu obsługiwanych ładunków.
Na podstawie umowy grantowej podpisanej w 2019 roku pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., a Agencją Wykonawczą ds. Innowacyjności INEA, działającą z ramienia Komisji Europejskiej, projekt „Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia” stał się pierwszym przedsięwzięciem ZMPG-a S.A. realizowanym przy wsparciu instrumentu finansowego CEF Transport 2018 „Łącząc Europę”.
Budżet projektu wynosi 1 345 000,00 EUR.
Poziom dofinansowania CEF to 50 %.
Okres realizacji projektu: 04.04.2019 – 30.04.2022
Projektu obejmuje następujące zadania:
W wyniku postępowania przetargowego wykonawcą Studium wykonalności inteligentnego systemu sterowania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia jest Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania. Wykonawca wspiera także ZMPG S.A. w częściowej koordynacji i promocji projektu.
Dokumentacja techniczna projektowa (zadania 2,3 i 4) oczekuje na wyłonienie wykonawcy.
Partnerami projektu są terminale działające na obszarze Portu Gdynia oraz Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Są jednocześnie operacyjnie zaangażowani w zarządzanie ruchem i odbiorcami rezultatów projektu.
Partnerzy projektu tworzą Panel Ekspertów, opiniując na bieżąco zgodność założeń i wyników projektu z ich potrzebami operacyjnymi i biznesowymi.
Dziękujemy za wspar cie projektu:
Aalborg Portland Polska
Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o.
Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.
Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.
Gdynia Container Terminal S.A.
HES Gdynia Bulk Terminal Sp. z o.o.
KOOLE Tank Storage Gdynia Sp. z o.o.
OT Port Gdynia Sp. z o.o.
SPEED Sp. z o.o.
Stena Line Polska Sp. z o.o.
Terminal ONICO Gas
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni