A A A
Data publikacji 24.08.2023

Blisko 400 mln zł – tyle wyniosą inwestycje PERN oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu. Efekt? Jeszcze więcej paliw będzie mogło docierać do Polski drogą morską. Zarządy obu firm podpisały porozumienie, którego głównym założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. DWT oraz możliwości magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.

Inwestycje obu firm wynikają z istotnego wzrostu zapotrzebowania na obsługę coraz większych tankowców, dostarczających do Polski produkty naftowe.  Trend ten został bardzo silnie wzmocniony poprzez zawirowania rynkowe wywołane wybuchem wojny w Ukrainie.. Od tego czasu paliwa trafiają do Polski z coraz bardziej odległych kierunków,a importerzy oczekują możliwości obsługi coraz większych zbiornikowców.

Rekordowe Dębogórze

 

– Świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 roku. Dziś paliwa, które docierają do Polski trafiają do nas z poza Rosji. Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie. Inwestycje, które realizujemy wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., pozwolą nam znacznie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. To ważny sygnał dla polskiej gospodarki, ale też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa – podkreślił Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN.

 

W I półroczu tego roku terminal w Dębogórzu przyjął ponad 1,7 mln m³ oleju napędowego, czyli prawie 60% więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.

Baza ta jest intensywnie rozbudowywana – to właśnie tu PERN oddaje jesienią dwa zbiorniki po 32 tys. m³ każdy i planuje kolejne trzy o pojemności 50 tys. m³. Planowany jest także rozwój w obszarze dystrybucji paliwa na cały kraj poprzez transport kolejowy.

Strony Porozumienia zobowiązały się w nim do realizacji szeregu kluczowych inwestycji. PERN ma wybudować kolejne trzy zbiorniki magazynowe, by zwiększyć pojemność Bazy w Dębogórzu do 0,5 mln m3. Firma rozbuduje także front kolejowy o kolejną kabinę załadunkową a także front załadunkowy cystern drogowych.

– Podpisanie porozumienia, w ramach naszej długotrwałej współpracy z PERN, jest kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości przeładunkowych portu, poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury. Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A

Głównym projektem ze strony Portu Gdynia jest przeprowadzenie i sfinansowanie rozbudowy stanowiska przeładunkowego paliw płynnych zgodnie z przyjętą koncepcją, ale także podjęcie dalszych (po uruchomieniu rozbudowanego stanowiska) prac analitycznych i rozwojowych zmierzających do zwiększenia jego zdolności przeładunkowych.

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy