INFORMACJA O REALIZACJI
STRATEGII PODATKOWEJ ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDYNIA S.A.
Podstawą informacji o realizacji strategii podatkowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (dalej: Spóła) jest art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych[1]. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Spółka została wykazana pod pozycją 1704 tabeli danych za 2022 r. z zeznań podatników podatku dochodowego od osób prawnych, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro oraz podatników tego podatku będących podatkowymi grupami kapitałowymi (PGK), publikowanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych[2].
Zgodnie z art. 27c ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:
-
- informacje o stosowanych przez podatnika:
- procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
- dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
- informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych,o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,
- informacje o:
- transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,
- planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
- informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
- ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
- wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
- wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz.2707),
- informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
- informacje o stosowanych przez podatnika:
– z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
I. Procesy oraz procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
Spółka dokonała identyfikacji obszarów ryzyka podatkowego, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i w oparciu o powyższe:
-
- w ramach struktury organizacyjnej Spółki powołano komórki organizacyjne mające na celu realizację obowiązków podatkowych Spółki[3]
- wdrożono uchwałą Zarządu Nr 345/VII/2019 Procedurę w zakresie przeciwdziałania niewywiązywania się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych,
- wdrożono Procedurę dochowania należytej staranności – stanowiącą załącznik do komunikatu z dnia 9 marca 2020 r.,
- wdrożono Procedurę wymiany informacji dla Zarządu oraz osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem/danym działem – stanowiącą załącznik do komunikatu z dnia 9 marca 2020 r.,
- wdrożono Procedurę podejmowania decyzji – stanowiącą załącznik do komunikatu z dnia 9 marca 2020 r.,
- wdrożono Procedurę należytej staranności w podatku u źródła (WHT) – zarządzenie z 21 grudnia 2021 r.
Powyższe procedury i struktura organizacyjna mają na celu kompleksowe zapewnienie prawidłowego rozliczania/obliczania i deklarowania zobowiązań publicznoprawnych z uwzględnieniem identyfikacji ryzyk podatkowych zarówno na poziomie prawnym (prawidłowe stosowanie obowiązujących regulacji prawnych) jak również na poziomie współpracy z kontrahentami i ryzyk z tego wynikających. Wdrożone procedury umożliwiają identyfikację potencjalnych nadużyć mogących skutkować nieprawidłowym rozliczeniem zobowiązań publicznoprawnych już przed dokonaniem czynności rodzących obowiązek publicznoprawny.
Spółka identyfikuje podstawowe ryzyka jako wynikające z poszczególnych tytułów podatkowych:
-
- VAT: m.in. prawidłowe stosowanie stawek podatku z uwzględnieniem specyfikacji działalności portu morskiego, zwolnień z opodatkowania zwłaszcza w zakresie transakcji dotyczących nieruchomości, rzetelności kontrahentów w zakresie wypełniania zobowiązań formalnych jak i finansowych, prawidłowego rozpoznania obowiązku podatkowej,
- CIT: m.in. prawidłowe rozpoznawanie przychodu, identyfikacja zdarzeń gospodarczych w oparciu o przepisy Działu III Rozdział 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa[4] – schematów podatkowych, identyfikacja obowiązków w zakresie podatku u źródła,
- PIT: m.in. prawidłowe obliczanie i deklarowanie zobowiązań podatkowych z tytułu funkcji płatnika,
- Podatki lokalne – m.in. prawidłowe obliczanie i deklarowanie.
Powyższe ryzyka pojawiające się w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej mają charakter powtarzalny i wymagają bieżącego analizowania. Niemniej jednak skala i specyfika prowadzonej działalności gospodarczej powoduje, że mogą występować również inne zdarzenia związane z ryzykiem podatkowym, a w rezultacie Spółka prowadzi bieżącą analizę pod tym kątem.
Organem bezpośrednio odpowiedzialnym za zobowiązania podatkowe oraz za realizację strategii podatkowej odpowiedzialny jest Zarząd Spółki. Zarząd Spółki wykonuje powyższe obowiązki poprzez wyodrębnione w ramach struktury Spółki jednostki organizacyjne:
-
- Samodzielne stanowisko do spraw podatków (podległe Wiceprezesowi, Dyrektorowi ds. Finansów i Zarządzania Finansami) – odpowiedzialne za prawidłowe rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych z tytułu:
– podatku dochodowego od osób prawnych,
– podatku od towarów i usług,
– podatku od środków transportu,
– podatku od spadków i darowizn. - Dział Zarządzania Nieruchomościami (podległy Wiceprezesowi, Dyrektorowi ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem) – odpowiedzialne za prawidłowe rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych z tytułu:
– podatku od nieruchomości,
– podatku od przychodów z budynków (w oparciu o ustawę z dnia 15 lutego 1992 r.),
– podatku akcyzowego. - Dział Personalny (podległy bezpośrednio Prezesowi Zarządu Dyrektorowi Naczelnemu Spółki) – odpowiedzialny z prawidłowe rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (funkcja płatnika PIT).
- Samodzielne stanowisko do spraw podatków (podległe Wiceprezesowi, Dyrektorowi ds. Finansów i Zarządzania Finansami) – odpowiedzialne za prawidłowe rozliczanie zobowiązań publicznoprawnych z tytułu:
Powyższa struktura organizacyjna ma na celu rozłożenie ciężaru dotyczącego planowania, deklarowania, wpłacania zobowiązań publicznoprawnych w ramach poszczególnych działów merytorycznych utworzonych w strukturze organizacyjnej oraz każdorazowej identyfikacji ewentualnego ryzyka podatkowego. Każde stanowisko posiada określone kompetencje i obowiązki i w ramach ładu podatkowego podległe jest konkretnemu Członkowi Zarządu. Przyjęta struktura organizacyjna zapewnia jednocześnie przepływ informacji między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi umożliwiając kompleksowe identyfikowanie zdarzeń i ryzyk podatkowych mających charakter złożony.
Mając na względzie przedmiot działalności Spółki oraz konieczność kompleksowego analizowania zdarzeń pod kątem skutków podatkowych podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług w ramach struktury organizacyjnych wyodrębniono Samodzielne stanowisko do spraw podatków (podległe bezpośrednio stanowisku Głównego Księgowego) co ma na celu kompleksową ocenę występujących w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zdarzeń gospodarczych z uwzględnieniem poszczególnych tytułów podatkowych. W przypadku wystąpienia zdarzeń z zakresie innych tytułów podatkowych poszczególne komórki organizacyjnej współpracują ze sobą celem kompleksowej analizy zdarzeń gospodarczych, których skutki mają szerzy zakres niż podatek VAT i CIT.
Przyjęta struktura organizacyjna i podział obowiązków w zakresie poszczególnych tytułów podatkowych ma jednocześnie na celu uwzględnienie zobowiązań wynikających z poszczególnych tytułów podatkowych oraz ich specyfiki wynikającej m.in. z zakresu podmiotowego i przedmiotowego. Ma również na celu zapewnienie, aby osoby odpowiedzialne za prawidłowe identyfikowanie zobowiązań podatkowych ich deklarowanie i opłacanie miały dostęp do pełnej wiedzy i dokumentacji Spółki.
W związku z obowiązkami wynikającymi z ustawy Ordynacja podatkowa odnoszącymi się do raportowania schematów podatkowych Spółka wdrożyła Procedurę w zakresie przeciwdziałania niewywiązywania się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Celem procedury jest wdrożenie zasad identyfikacji czynności pod kątem wystąpienia schematu podatkowego i ewentualnego obowiązku raportowania tego schematu do Krajowej Administracji Skarbowej. Wdrożony dokument przewiduje:
-
- Procedurę identyfikacji schematów podatkowych i ich raportowania.
- Zasady przekazywania informacji w zakresie MDR pracownikom Spółki.
- Powołanie zespołu odpowiedzialnego za prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków MDR.
- Powołanie pracownika i jego zastępcy jako osób osobiście odpowiedzialnych za raportowanie występujących schematów do Krajowej Administracji Skarbowej.
- Zobowiązanie każdego pracownika Spółki do niezwłocznego informowania osoby wyznaczonej do raportowania schematów podatkowych o powzięciu wątpliwości o wystąpieniu schematu podatkowego lub też wątpliwości co do naruszenia przepisów MDR.
- Zasady corocznego audytu wewnętrznego w zakresie wywiązywania się Spółki ze stosowania przepisów MDR oraz podnoszenia kwalifikacji osób bezpośrednio odpowiedzialnych za schematy podatkowe.
Wdrożona procedura należytej staranności zgodna jest z „Metodyką w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych” przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Procedura w tym zakresie ma na celu przede wszystkim wdrożenie zasad weryfikacji kontrahenta pod kątem spełniania wymogów formalnych i prawnych, na podstawie których można wywnioskować, że potencjalny kontrahent Spółki jest faktycznie istniejącym przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą prawidło rozliczającym zobowiązania publicznoprawne.
Spółka w ramach zarządzania ryzykiem podatkowym korzysta z zewnętrznych usług doradczych w sprawach wymagających odrębnego przeanalizowania pod kątem:
-
- ryzyka podatkowego,
- wystąpienia obowiązku raportowania schematów podatkowych MDR,
- prawidłowego rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych w związku z planowanymi transakcjami dotyczącymi znacznych kwot należności, w tym zwłaszcza transakcjami zakupu i sprzedaży nieruchomości.
Spółka jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej w ramach realizowanej strategii podatkowej przykłada istotną uwagę do terminowego i rzetelnego deklarowania oraz wpłacania zobowiązań publicznoprawnych. W tym celu Spółka wdrożyła procedury mające na celu całościową ocenę zdarzeń faktycznych wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej, w oparciu o strukturę organizacyjną i przyjęte procedury wewnętrzne, które każdorazowo mają na celu:
-
- ustalenie celu danego działania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
- zidentyfikowanie ryzyk podatkowych wynikających z planowanego działania oraz w rezultacie ocena ryzyka i jego skali dla Spółki,
- podjęcie działań wynikających z przeprowadzonej analiza ryzyka, tj. kontynuacja działania lub zaniechanie działania, ewentualnie modyfikacja działania mająca na celu minimalizację ryzyka podatkowego lub też jego minimalizacją do poziomu nieistotnego z punktu widzenia Spółki,
- kontrolę i weryfikację prowadzonego działania.
Wdrożona struktura organizacyjna i podjęte działania w zakresie formalnoprawnej kwestii prawidłowego regulowania zobowiązań publicznoprawnych stanowi ramy wewnętrznego nadzoru podatkowego. W tym zakresie można wyróżnić następujące etapy obrony przed ryzykiem podatkowym:
- Kontrolę wewnętrzną opartą na poszczególnych komórkach organizacyjnych Spółki i Kontrolę Zarządczą sprawowaną przez poszczególnych członków zarządu Spółki (w tym z uwzględnieniem Procedury wymiany informacji dla Zarządu oraz osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem/danym działem).
- Zarządzanie ryzykiem podatkowym oparte na wewnętrznych dokumentach Spółki w tym zwłaszcza Procedurze dochowania należytej staranności i Procedurze w zakresie przeciwdziałania niewywiązywania się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
- Audyt wewnętrzny dotyczący identyfikacji ryzyk podatkowych oparty na poszczególnych komórkach organizacyjnych, Zarządzie Spółki oraz Zespole MDR.
- Audyt zewnętrzny i bieżące doradztwo podatkowe mające na cele identyfikację ryzyk podatkowych oraz ustalanie prawidłowej interpretacji przepisów podatkowych oraz ich zastosowanie.
Poszczególne etapy wskazanego powyżej mają na celu obronę przed ryzykiem podatkowym i skonstruowane są w oparciu o poszczególne jednostki organizacyjne. Etapy te mają na celu identyfikację ryzyk podatkowych oraz potencjalnej możliwości wystąpienia ryzyk podatkowych oraz w wyniku tego:
-
- ustalenie zgodnego z prawem i uwzględniającego bezpieczeństwo podatkowego i biznesowe postępowanie Spółki,
- prawidłową interpretację przepisów prawa podatkowego celem rzetelnego rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych.
Realizacja Strategii podatkowej Spółki przewiduje, że w przypadku wystąpienia ewentualnego ryzyka podatkowego Spółka podejmuje następującej działania:
-
- podjęcie działania ze względu na ostateczne ustalenie braku ryzyka podatkowego,
- podjęcie działania ze względu na identyfikację ryzyka jako nieistotnego dla Spółki,
- rezygnacja z planowanego działania ze względu na ryzyko podatkowe, które nie jest możliwe do usunięcia i ma istotne znaczenie z punktu widzenia Spółki,
- skorzystanie z usług zewnętrznych, wyspecjalizowanych podmiotów celem identyfikacji skali ryzyka i możliwości jego uniknięcia pod kątem podjęcia decyzji o zachowaniu wskazanych w lit. b lub c,
- skorzystanie ze środków wynikających z przepisów prawa podatkowego (wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego lub wiążącej informacji stawkowej) celem identyfikacji skali ryzyka i możliwości jego uniknięcia pod kątem podjęcia decyzji o zachowaniu wskazanych w lit. b lub c.
Nadto realizacja strategii podatkowej Spółki zapewnia (co wynika bezpośrednio z zadań i kompetencji poszczególnych jednostek organizacyjnych i pracowników sprawujących kierownicze funkcje w Spółce):
-
- bieżące monitorowanie zmian w przepisach prawa podatkowego oraz ich wykładni dokonywanej przez organy podatkowe (wyroki sądów administracyjnych, indywidualne interpretacje prawa podatkowego, ogólne interpretacje prawa podatkowego, wiążące informacje stawkowe) – za co odpowiedzialne są poszczególne komórki organizacyjne,
- bieżące monitorowanie systemów księgowych i kadrowo – płacowych pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz zmianami przepisów mających wpływ na aktualizacje tego oprogramowania,
- bieżące monitorowanie zasobów kadrowych odpowiedzialnych za realizację zobowiązań publicznoprawnych Spółki.
II. Informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą. Informacja na temat dobrowolnych form współpracy z Krajową Administracją Skarbową.
Spółka za 2022 r. terminowo realizowała zobowiązania publicznoprawne w zakresie wszystkich tytułów podatkowych. Spółka nie posiada zaległości podatkowych w żadnym z tytułów podatkowych.
Spółka w 2022 r. nie stosowała dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
Spółka w dniu 08-03-2023 r. złożyła do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej formularz MDR-3 dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) za rok 2022.
III. Transakcje z podmiotami powiązanymi.
-
- Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości[5] jednostką powiązaną ze Spółką jest Przedsiębiorstwo Portowe „SIEĆ” Sp. z o.o. (Spółka posiada 100% udziałów w tym podmiocie). Przedsiębiorstwo zajmuje się budową, eksploatacją i utrzymaniem ruchu sieci i urządzeń energetycznych, stacji transformatorowych, linii kablowych SN i NN, sieci ciepłowniczych, kotłowni, węzłów ciepłowniczych, sieci kanalizacyjnych sanitarnych i burzowych z urządzeniami podczyszczającymi, sieci wodociągowych z uzbrojeniem, ujęcia wody pitnej i studni głębinowych.
W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Spółka dokonała następujących transakcji z podmiotem powiązanym:- dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz PP „SIEĆ” Sp. z o.o. na kwotę 488.434,21 zł netto,
- zakup towarów i usług od PP „SIEĆ” Sp. z o.o. na kwotę 12.982.245,98 zł netto,
- zakup majątku trwałego od PP „SIEĆ” Sp. z o.o. na kwotę 717.471,77 zł netto.
- W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Spółka dokonywała transakcji z podmiotem powiązanym Bałtycka Baza Masowa Sp. z o.o. (Spółka posiada 50% udziałów w tym podmiocie). W tym okresie dokonano następujących transakcji:
- dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz BBM Sp. z o.o. na kwotę 2.387.974,32 zł netto.
- W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Spółka dokonywała transakcji z podmiotem powiązanym TERRAMAR Spedycja Międzynarodowa Sp. z o.o. (Spółka posiada 49% udziałów w tym podmiocie). W tym okresie dokonano następujących transakcji dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz TERRAMAR Spedycja Międzynarodowa Sp. z o.o. na kwotę 3.255.474,31 zł.
- W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Spółka dokonywała transakcji z podmiotem powiązanym Polski PCS Sp. z o.o. (Spółka posiada 30% udziałów w tym podmiocie). W tym okresie dokonano następujących transakcji:
- dopłata do kapitału spółki Polski PCS Sp. z o.o. na kwotę 273.540,00 zł netto,
- zakup towarów i usług od Polski PCS Sp. z o.o. na kwotę 1.462.520,00 zł netto.
- Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości[5] jednostką powiązaną ze Spółką jest Przedsiębiorstwo Portowe „SIEĆ” Sp. z o.o. (Spółka posiada 100% udziałów w tym podmiocie). Przedsiębiorstwo zajmuje się budową, eksploatacją i utrzymaniem ruchu sieci i urządzeń energetycznych, stacji transformatorowych, linii kablowych SN i NN, sieci ciepłowniczych, kotłowni, węzłów ciepłowniczych, sieci kanalizacyjnych sanitarnych i burzowych z urządzeniami podczyszczającymi, sieci wodociągowych z uzbrojeniem, ujęcia wody pitnej i studni głębinowych.
W żadnym z powyższych przypadków transakcje dokonywane z podmiotami powiązanymi nie przekraczały 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki.
IV. Spółka nie planuje i nie podejmuje działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
V. Spółka za rok 2022 r. nie składała wniosków o wydanie:
-
- ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
- wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
- Spółka w 2022 r. nie składała wniosków o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
VI. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
Spółka nie dokonuje rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[6] oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
VII. Publikacja, weryfikacja i aktualizacja realizacji strategii podatkowej.
- Realizacja strategii podatkowej Spółki bieżącej weryfikacji i aktualizacji w przypadku zmian w zakresie obowiązujących regulacji prawnych oraz wewnętrznej struktury organizacyjnej nie rzadziej niż raz w roku przed upływem terminu publikacji za dany rok podatkowy.
- Realizacja strategii podatkowej Spółki jest akceptowana poprzez Zarząd Spółki .
- Informacja o realizowanej strategii podatkowej jest sporządzana i podawana do publicznej wiadomości na stronie internetowej: https://www.port.gdynia.pl/ w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
- Informacja o adresie strony internetowej, na której nastąpiła publikacja Informacji o realizowanej strategii podatkowej przekazywana jest, w terminie o którym mowa w ust. 3, do właściwego dla Spółki Naczelnika Urzędu Skarbowego.
VIII. Procedura weryfikacji realizacji strategii podatkowej Spółki.
- Działania z realizacji Strategii podatkowej Spółki podlegają bieżącej analizie i ocenie pod kątem:
- zgodności z obowiązującymi przepisami prawa,
- zgodności z aktualną strukturą organizacyjną Spółki oraz dokumentami wewnętrznymi odnoszącymi się do zobowiązań podatkowych Spółki,
- bieżących obszarów ryzyka podatkowego z uwzględnieniem zmian w przepisach prawa podatkowego.
- Zarząd Spółki wyznacza: samodzielne stanowisko do spraw podatków (FKP) w zakresie zobowiązań wymienionych na str. 4 pkt. I a, dział zarządzania nieruchomościami (ZNN) w zakresie zobowiązań wymienionych na str.5 pkt. b, dział personalny (DP) w zakresie zobowiązań wymienionych na str. 5 pkt. I c, dział controlingu i analiz (FC) w zakresie obowiązków wymienionych na str. 11 pkt. III, główną księgową (FK) do monitorowania konieczności zmian lub modyfikacji realizacji strategii podatkowej w trakcie roku podatkowego.
- W przypadku wystąpienia konieczności zmian lub modyfikacji realizacji strategii podatkowej Główna Księgowa na wniosek samodzielnego stanowiska do spraw podatków informuje o tym fakcie Zarząd Spółki w terminie 7 dni roboczych.
- Realizacja strategii podatkowej podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz w roku.
[1] Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej zwana „ustawą z dnia 15 lutego 1992 r.”.
[2] Dane z zeznań podatkowych podatników o których mowa w art. 27b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, ze zm.) oraz w ustawie z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2017 poz. 2369 ze zm.). https://www.gov.pl/attachment/7476d9e5-6e41-49e3-9eec-4279b3b1c591
[3] https://www.port.gdynia.pl/o-porcie/zarzad/
[4] Dz.U. z 2022 r. poz. 2651,2707 ze zm., dalej zwana „Ordynacją podatkową”.
[5] Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.
[6] Dz.U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.
ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia
Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699