A A A
Data publikacji 31.08.2022

W poniedziałek, 29 sierpnia o godzinie 10.30 na Publicznym Terminalu Promowym odbyło się próbne cumowanie nowego promu klasy E-Flexer o nazwie Stena Estelle. Przeprowadzone testy zakończyły się pozytywnie, co potwierdza, że infrastruktura portowa została wykonana prawidłowo. Stena Estelle ma długość 240 m i jest około 60 m dłuższa w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Pierwszy planowy rejs nowego promu odbędzie się 04.09.2022 o godz. 21:00.

Nowy prom przepłynął przez wejście do Portu Gdynia około godziny 10:20, następnie zawrócił na obrotnicy na wysokości Publicznego Terminala Promowego i przybił do Nabrzeża Polskiego. Operacja pierwszego próbnego cumowania odbywała się pod okiem specjalistów, pracowników oraz przedstawicieli zarządu Portu Gdynia oraz Steny Line. Po zacumowaniu otwarto klapy obu ładowni – górnej i dolnej – i po rampie na prom wjechały próbnie pierwsze pojazdy. Doprowadzono również rękaw pasażerski.

Wprowadzenie znacznie większych jednostek było możliwe dzięki przeniesieniu operacji Stena Line na nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż poprzedni, co umożliwiło cumowanie jednostek o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer.

Stena Line wprowadza dwa promy ro-pax klasy E-Flexer na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego.
Stena Estelle wraz z bliźniaczym statkiem Stena Ebba, który zostanie przekazany przewoźnikowi w dalszej części roku, jest największym E-Flexerem jaki dotąd zbudowano. Prom oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1200 pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3600 metrów. Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer, Stena Ebba i Stena Estelle mają zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia ich wydajności. Są to także jednostki, które w przyszłości mogą być przystosowane do zasilania paliwem alternatywnym.

Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep.

Nowa lokalizacja terminalu przy ul. Polskiej jest również sprzyjająca podróżującym, gdyż zapewnia połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Sprzyjająca lokalizacja, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Ważną kwestią nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie. Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez: redukcję poziomu hałasu w porcie, niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku, poprzez wyłączenie silników, wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku. Nowoczesna instalacja podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w oparciu o nowoczesną infrastrukturę.

 

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy