A A A
Data publikacji 23.09.2021

Warning: include(modules/gallery.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/server919427/ftp/port/domains/port.gdynia.pl/public_html/wp-content/themes/port_gdynia/load_modules.php on line 28

Warning: include(): Failed opening 'modules/gallery.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /home/server919427/ftp/port/domains/port.gdynia.pl/public_html/wp-content/themes/port_gdynia/load_modules.php on line 28

Zakończenie budowy nowego Publicznego Terminalu Promowego na 99 urodziny Portu Gdynia

W Porcie Gdynia zakończono, jedną ze strategicznych inwestycji, projekt pn „Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia”.  Inwestycja stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, podwyższa zdolności przeładunkowe Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych przyczyniając się do utrzymania przez Port Gdynia posiadanych przewag rynkowych.

 

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie. Przyczyni się do przyjmowania większej liczby promów oraz ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się czas związany z zawinięciem statku do portu, czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Co więcej w znaczący sposób podniesie konkurencyjność Portu Gdynia, zwiększy dostępność transportową od strony morza, co przełoży się na trwały rozwój portu

– Jacek Sadaj, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

 

Generalnym Wykonawcą Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska od 30 lat intensywnie pracująca nad umacnianiem pozycji jednego z liderów na polskim rynku generalnego wykonawstwa.

 

Zakończyliśmy jeden z bardziej spektakularnych projektów realizowanych przez DORACO w ostatnich latach. Realizacja publicznego terminalu promowego obejmowała szeroki zakres działań niemal we wszystkich branżach budownictwa (budowlana, hydrotechniczna, sanitarna, elektryczna, telekomunikacyjna, drogowa, mostowa), a także branży mechanicznej. W tej ostatniej na uwagę zasługują nietypowe i innowacyjne rozwiązania w zakresie urządzeń łącznika ruchomego i systemu ramp ruchomych, dzięki którym jakość i tempo rozładunków w publicznym terminalu promowym w Porcie Gdynia ulegnie zdecydowanej poprawie.

Realizacja inwestycji przebiegała na bardzo rozległym (ponad 6 ha) obszarze, co wymagało od DORACO sprawnej koordynacji działań ponad 200 specjalistów ze wszystkich powyższych branż. Dziś możemy zaprezentować Państwu efekt tych prac. Dumą napawa fakt, iż po raz kolejny DORACO mogło mieć udział w projekcie, przekładającym się na rozwój polskiej gospodarki. – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO, generalnego wykonawcy publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia.

 

Port Gdynia jest istotnym ogniwem transeuropejskiego Korytarza Bałtyk Adriatyk odgrywającego bardzo istotną rolę jako jedna z najważniejszych dźwigni rozwojowych Europy Centralnej. Ten korytarz liczy ok. 2 400 km i łączy kluczowe dla transportu regiony z Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch, będące jednocześnie ogniwami Inicjatywy Trójmorza.

 

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia zrealizowany został zgodnie z ideą green port, której wyrazem jest zastosowane po raz pierwszy w Polsce przyłącze elektryczne. Korzystać z niego będą promy cumujące przy terminalu. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie, co eliminuje emisje dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Redukuje również drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych na statku. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko, jego oddziaływanie na centrum miasta. Poprawia się także komfort pracy załogi promów.

Nowa lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminalu to również korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

 

Na terminalu w głównej nawie znajduje się kamień węgielny, który został symbolicznie wmurowany w październiku 2019 r., mający kształt kotwicy jednego z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski, będący siostrzaną jednostką MS Batory.

 

W celu realizacji wielkopowierzchniowych placów manewrowych wykonano ponad 6,5 ha placów z kostki, stworzono ponad 5 km sieci sanitarnych, wykonano 1150 m torowiska i niemal taką samą ilość ogrodzenia placowego oraz zamontowano wysokie słupy oświetleniowe pozwalające na doświetlenie całego terenu parkingowego. Na wykonanie budynków kubaturowych, czyli budynku terminala, magazynu i fotoshooterów oraz galerii pasażerskiej wykorzystano 280 ton stali zbrojeniowej, 330 ton konstrukcji stalowej i około 4,5 tys. m3 betonu. Nowy Publiczny Terminal Promowy wyposażono w specjalistyczne urządzenia, których konstrukcja i sposób pracy umożliwiają obsługę szerokiej gamy typów promów: zespół ramp nabrzeżowych oraz łącznik ruchomy, czyli poruszające się po torowisku urządzenie, zapewniające pieszą komunikację pasażerów i obsługi pomiędzy galerią stałą terminalu promowego a promem.

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014 – 2020

Wartość inwestycji to ponad 290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116 837 137,67 zł.

 

Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego jest jednym z elementów obchodów 99- lecia Portu Gdynia. 23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Na terenie terminalu ma miejsce wystawa  „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej” autorstwa Tadeusza Urbaniaka, która ukazuje okres budowy i pierwszych lat funkcjonowania portu, a także ujęcia portu w czasach współczesnych, dzięki czemu możemy zaobserwować  zmiany, które nastąpiły na przestrzeni lat. Równolegle z ekspozycją wystawy będzie zaprezentowana unikatowa kolekcja akwarel autorstwa Stefana Szmaja, wybitnego artysty związanego z ekspresjonizmem, cenionego grafika i malarza, który po II wojnie światowej zamieszkał w Gdyni, gdzie stworzył cykl prac związanych z gdyńskim portem.

Tradycją stało się̨, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w swoje urodziny przygotowuje prezent z myślą̨ o lokalnej społeczności.

 

Podcasty Muzeum Miasta Gdyni zrealizowane we współpracy z Portem Gdynia

Tadeusz Wenda. Człowiek i jego dzieło

 Z okazji 99-lecia powstania Portu Gdynia, oprócz licznych wydarzeń towarzyszących, wspólnie z Muzeum Miasta Gdyni przygotowano również serię podcastów „Tadeusz Wenda. Człowiek i jego dzieło”. Muzeum Miasta Gdyni we współpracy z Portem Gdynia przygotowało serię podcastów, opartych o narracje Dagmary Płazy-Opackiej, współautorki powstającej monografii Tadeusza Wendy. Podczas ośmiu odcinków prześledzimy życie budowniczego portu młodość i odebrane wychowanie, które zdeterminowały jego późniejsze losy, życie rodzinne oraz wydarzenia, związane z narodzinami portu. Dzięki podcastom poznamy nie tylko ścieżkę zawodową Wendy, ale i jego portret osobisty. Podcasty dostępne są na kanałach: YouTube Muzeum Miasta Gdyni, Spotify, Bandcamp, Deezer, Soundcloud:

 

https://open.spotify.com/album/0j4MsTb3ybcTCHRmHQ8clc?si=gMgmh_wxQM2YZjkquggudQ&dl_branch=1

 

Gra miejska „TO SIĘ LICZY!”

 Powstała także tak lubiana przez mieszkańców Gdyni wycieczka historyczna w formie gry miejskiej. Czeka nas wiele podchwytliwych pytań i zadań do wykonania. Gra miejska jest elementem kampanii teaserowej, rozpoczynającej obchody Jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia. 100 lat Portu Gdynia to kawał czasu, mnóstwo dobrej roboty i ogrom energii.

Gra jest tematycznie związana z „gdyńskim życiem”. Jest zabawą odnoszącą się do codzienności gdynian dawniej i dziś, ich życia towarzyskiego i intelektualnego i rozwoju miasta i portu. Poprzez przystępną i nowoczesną formę pozwoli na bezpieczne i ciekawe poznawanie portu i jego działalności.

 

Mural Tadeusza Wendy w Gdyni

 23 września 2021, w 99 urodziny Portu Gdynia, odbyło się również odsłonięcie muralu Tadeusza Wendy o powierzchni 210 m2, w centrum Gdyni, nieopodal bram portu przy ul. Władysława IV 11. Dzieło upamiętniające wielkiego budowniczego powstało przy współpracy z Muzeum Miasta Gdyni.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. od zawsze stara się przybliżać sylwetkę człowieka o nieprzeciętnej wiedzy, ale i wyobraźni – inżyniera Tadeusza Wendy. To właśnie jemu Port Gdynia i miasto Gdynia zawdzięczają tak wiele. Od 99 lat Port Gdynia jest morską bramą Polski i oknem na świat.

 

Tadeusz Wenda nie tylko wskazał miejsce realizacji budowy portu, ale także zaprojektował i nadzorował budowę. Stworzył dzieło, które pozwoliło na rozwój gospodarczy kraju oraz rozwinięcie żeglugi i handlu zamorskiego. Port był dumą i chlubą nie tylko rządzących, ale całego społeczeństwa II Rzeczypospolitej. Specyficzne okoliczności i warunki, jakie zaistniały w odrodzonym po I wojnie światowej  państwie, spowodowały konieczność skoncentrowania uwagi Polaków na inwestycjach morskich. Budowa gdyńskiego portu dawała szansę pracy i samorealizacji zarówno ogromnej grupie przedstawicieli inteligencji technicznej, specjalistów różnych dziedzin, jak i zwykłych robotników. Miasto, które tu wyrosło, stało się symbolem nowoczesności, przedsiębiorczości i rozwoju II Rzeczypospolitej.

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy