A A A
Data publikacji 23.06.2022

W sobotę 25 czerwca odbędzie się VI Żeglarska Parada Świętojańska. W tym roku, wyjątkowym ze względu na 100-lecie Portu Gdynia radosna i kolorowa kawalkada jachtów i żaglowców przepłynie z Gdańska do Gdyni. Serdecznie zapraszamy do udziału.

Żeglarskie Parady Świętojańskie organizowane są przez Pomorski Związek Żeglarski od 2017 roku. Pierwsze trzy edycje imprezy odbywały się późnym wieczorem, po zapadnięciu zmierzchu, a załogi jachtów podświetlały swoje jednostki i odpalały race, kiedy przepływały wzdłuż gdyńskiego Bulwaru Nadmorskiego i Plaży Śródmieście. Od 2020 roku parada odbywa się za dnia. W ubiegłym roku wzięła w niej udział rekordowa liczba ponad stu jednostek, w tym m.in. żaglowce „Pogoria” i „Dar Młodzieży”.

Szósta odsłona Żeglarskiej Parady Świętojańskiej odbędzie się w sobotę 25 czerwca. Tym razem – odwrotnie niż w ubiegłym roku – armada jachtów i żaglowców przepłynie z Gdańska do Gdyni. Jej komandorem będzie kapitan Ireneusz Góreczny z Jacht Klubu Marynarki Wojennej Kotwica. Podobnie jak w latach ubiegłych każdy jacht otrzyma flagę Żeglarskiej Parady Świętojańskiej.

– Parada uformuje się w okolicy mola w Brzeźnie, skąd o godzinie 14 ruszy w kierunku Gdyni – informuje Jerzy Jałoszewski, dyrektor parady. – Postaramy się tak ustawić trasę, żeby jachty płynęły blisko mól w Brzeźnie, Sopocie i Orłowie. Około godziny 16 na redzie gdyńskiego portu odbędzie się wyjątkowy koncert. Dla uczestników parady z pokładu „Kapitana Borchardta” zaśpiewa Męski Chór Szantowy Zawisza Czarny.

Następnie jachty wpłyną do basenu Prezydenta w Gdyni. Potem, około godziny 17-18, na końcu Pirsu nr 1 w Marinie Yacht Park, obok pomnika Tadeusza Wendy, odbędzie się koncert Męskiego Chóru Szantowego Zawisza Czarny i zaproszonych muzyków. Będzie dostępny dla wszystkich. Ponadto specjalną ofertę dla uczestników Żeglarskiej Parady Świętojańskiej przygotuje żeglarska strefa chillout. Szykuje się zatem niezła zabawa do godziny ok. 22.

Organizatorem VI Żeglarskiej Parady Świętojańskiej jest Pomorski Związek Żeglarski, Marina Yacht Park, Jacht Klub Marynarki Wojennej Kotwica i Gdański Ośrodek Sportu, a patronem medialnym portal Żeglarski.info. Głównymi partnerami wydarzenia są Port Gdynia, Urząd Morski w Gdyni i Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. Parada odbywa się w ramach Święta Morza w Gdyni.

Na stronie internetowej wydarzenia – www.zeglarskaparadaswietojanska.pl znaleźć można wszystkie szczegółowe informacje o wydarzeniu a po zakończeniu parady także relację z niej.

Jędrzej Szerle

 

Autor: Tadeusz Lademann

Port Gdynia #PortemŻaglowców

 

2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. Od stu lat, Port Gdynia jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.

W 1920 r., na mocy ustaleń traktatu wersalskiego, Polska odzyskała utracony w trakcie zaborów dostęp od morza. Do pełnej suwerenności niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczą kraju.

Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”.

Inżynier Tadeusz Wenda zarówno wskazał miejsce realizacji budowy Portu Gdynia, jak i zaprojektował oraz nadzorował jego budowę. W swoim sprawozdaniu pisał: “Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą” – argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Z portem rosła Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).

Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości. Mówiąc o mieście nie sposób nie wspomnieć o środowisku ludzi związanych bezpośrednio z gospodarką morską – Port Gdynia jest dzisiaj jednym z największych pracodawców w mieście i wpływa pośrednio oraz bezpośrednio na charakter Gdyni. Port Gdynia poprzez swoje dynamiczne działania, związane bezpośrednio z portowymi inwestycjami, kształtuje nowy potencjał Gdyni.

Port Gdynia to port macierzysty największych polskich żaglowców: „Daru Młodzieży” , „Daru Pomorza”, „Zawiszy Czarnego” i „Pogorii” oraz bliźniaczej jednostki – ORP „Iskry II”. Żaglowce w Porcie Gdynia tradycyjnie już cumują przy nabrzeżu Pomorskim, które jest chlubą Gdyni, ale także wizytówką miasta. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wykonał remont za 23 miliony złotych, mając przede wszystkim na uwadze znaczenie nabrzeża Pomorskiego dla turystycznej Gdyni, które stało się reprezentacyjnym miejscem miasta.

Dar Młodzieży będący flagową jednostką szkoleniową Uniwersytetu Morskiego, udostępnionym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia dla uczelni  w celach dydaktycznych oraz dla mieszkańców i turystów jako symboliczne miejsce na mapie turystycznych atrakcji miasta. To właśnie tu znajduje się jedyna w Polsce Aleja Statków, gdzie zostały uwiecznione wizyty wielu statków pasażerskich zawijających w sezonie letnim do Portu.

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy