A A A

English Version

 

„Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia”.

Beneficjent:
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Całkowite koszty kwalifikowane:
16 412 064,00 EUR

Maksymalna kwota dotacji UE:
8 206 032,00 EUR

Szacowany całkowity koszt brutto inwestycji:
ok. 21 300 000,00 EUR

Umowa o udzielenie dotacji dla projektu 101158165 — 23-PL-TM-Intermodal Gdynia „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” dofinansowanego w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Opis projektu


Przedmiotem projektu jest budowa terminalu intermodalnego w istniejącym Centrum Logistycznym Portu Gdynia – morskiego portu zlokalizowanego w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk (Core Network Corridor).

Terminal zwiększy przeładunek towarów w relacji morze-kolej, dzięki pierwszej stacjonarnej rampie dla pojazdów w Porcie Gdynia. Ponadto umożliwi szersze wykorzystanie istniejących placów składowych, zwiększając udział transportu intermodalnego w Porcie Gdynia.

Intermodalny terminal kolejowy będzie składał się z następujących elementów: 2 torów o długości ok. 750 m, zakończonych stacjonarną rampą przeładunkową dla pojazdów, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego, placu manewrowo-odstawczego z nawierzchnią betonową, drogi wjazdowej, układu kolejowo-drogowego oraz zbiornika retencyjnego.

Projekt obejmuje wykorzystanie innowacyjnych technologii w ramach systemu sterowania ruchem kolejowym, takich jak elektryczne ogrzewanie rozjazdów na podstawie warunków atmosferycznych mierzonych przez przetworniki pogodowe sterowane automatycznie przez system sterowania ruchem kolejowym.

Nowy terminal spełnia wymogi dotyczące podwójnego zastosowania, określone w Rozporządzeniu 2021/1328, w zakresie kolei (działanie krańcowych punktów linii kolejowej, maksymalna długość pociągu, skrajnia ładunkowa) i obsługi sprzętu multimodalnego (obciążenie osi dla rampy).

Data rozpoczęcia projektu: 21 września 2023 r.

Data zakończenia projektu: 20 września 2026 r.

Czas trwania projektu: 36 miesięcy

 

 

Cel projektu


Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, a tym samym zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego w Centrum Logistycznym.

Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.

Dofinansowanie unijne


Projekt infrastrukturalny pod nazwą „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” został złożony 21 września 2023 r. w konkursie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” – CEF (Connecting Europe Facility) – Transport.

Projekt uzyskał wcześniej, tego samego dnia, zgodę i poparcie państwa członkowskiego (Letter of Support – Member State Agreement) przesłaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

19 września 2023 r. projekt uzyskał aprobatę Centrum Unijnych Projektów Transportowych w zakresie aspektów środowiskowych.

23 stycznia 2024 r. Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) przesłała zaproszenie do przygotowania umowy o udzielnie dotacji (Invitation letter to grant preparation) wraz z raportem podsumowującym ocenę – ESR (Evaluation summary report).

Umowa o udzielenie dotacji dla projektu 101158165 — 23-PL-TM-Intermodal Gdynia „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” została podpisana przez obie strony: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na mocy uprawnień przyznanych przez Komisję Europejską w dniu 14 czerwca 2024 r.

 

Całkowite koszty kwalifikowalne: 16 412 064,00 EUR

Maksymalna kwota dotacji UE: 8 206 032,00 EUR

Dane techniczne


Prace budowlane dotyczące terminala podzielone są na następujące branże:

  • – Branża kolejowa wraz z budową rampy;
  • – Branża drogowa obejmująca plac manewrowo-odstawczy;
  • – Branża sanitarna wraz z przebudową miejskiej infrastruktury centralnego ogrzewania;
  • – Branża konstrukcyjna;
  • – Branża elektryczna i telekomunikacyjna;
  • – Zbiornik retencyjny wraz z zielenią.

Podstawowe informacje w ujęciu ilościowym:

  • – Budowa torów 2,73 km;
  • – Budowa 5 jednostek rozjazdów;
  • – Betonowy plac manewrowo-odstawczy o powierzchni 30 000 m2.

Realizacja inwestycji