A A A
Data publikacji 21.04.2022

Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu. Obecnie realizowane inwestycje są kontynuacją wizjonerstwa twórców portu – inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Kolejne ogromne przedsięwzięcia budowane są z myślą o następnych pokoleniach. 100 lat istnienia Portu Gdynia to czas nieustannych zmian i udoskonalania infrastruktury, która ma służyć polskiej gospodarce morskiej i kolejnym pokoleniom.

Port Gdynia jako ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej, stanowi naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk Adriatyk w kierunku Skandynawii łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Prace inwestycyjne w Porcie Gdynia nie ustają. W marcu zakończono projekt pn. “Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia”, trwa również przebudowa Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego.

 

We wrześniu ubiegłego roku na terminalu zakończył się proces budowlany, wynikający z projektu dofinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i zgodnie z wymogami odbyła się konferencja zamykająca – „Zakończenie projektu inwestycyjnego pod nazwą Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia”. Uroczystość nie dotyczyła otwarcia terminalu, a zakończenia projektu i zakończenia budowy, tego typu konferencje zamykające są nieodłącznym elementem prowadzenia inwestycji z dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej. – Aleksander Wicka, szef działu marketingu ZMPG S.A.

 

W chwili obecnej Stena Line prowadzi na terminalu prace przygotowawcze. W ramach bieżących prac zakończyły się właśnie kolejne próbne podejścia jednostek wraz z wykorzystaniem infrastruktury. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Już w lipcu przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m. klasy E-flexer.

Miejsce, w którym obecnie znajduje się nowy terminal ma wyjątkowe znaczenie dla historii Portu Gdynia. Znajduje się on nieopodal Muzeum Emigracji – dawnego Dworca Morskiego, skąd odchodziły legendarne polskie transatlantyki: m/s „Batory” i ts/s „Stefan Batory”. Dworzec morski w Gdyni był świadkiem wyjazdów i powrotów tysięcy polskich obywateli.

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Nowy, większy Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych, dzięki czemu Port Gdynia staje się coraz bardziej konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego i poprzez planowane inwestycje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku. – Kazimierz Koralewski, wiceprezes ZMPG S.A.

 

Ważną kwestią nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie.

Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez:  redukcję poziomu hałasu w porcie,  niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku, poprzez wyłączenie silników, wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku.

Natomiast w Polsce jest to pierwszy tego typu system, zatem jest on niewątpliwie nowatorski i w tym zakresie awangardowy: z całą pewnością ta inwestycja wytyczy sposób realizacji tego typu instalacji w polskich portach. Podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w oparciu o nowoczesną infrastrukturę.

 

Lokalizacja terminalu – przy ul Polskiej, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Wybudowanie portu w Gdyni i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów II Rzeczypospolitej. Od 1922 roku stopniowo rozbudowywano infrastrukturę portową. Stworzenie portu w Gdyni, a później stoczni stało się kluczem do szybkiego rozwoju zarówno miasta, jak i całej Polski. Do dziś Port Gdynia stanowi bufor rozwoju miasta i regionu, wyznaczając trendy w kwestii rozwiązań w branży morskiej.

 

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy