Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Port ID:12589 UN Locator:PLGDY
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Obrót Detaliczny oraz Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przygotowały 10 września br. pokazowe ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze, które pozwolą przygotować standardy bezpieczeństwa w obszarze bunkrowania statków skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Ćwiczenia zostały przeprowadzone na nabrzeżu Polskim w Porcie Gdynia, a ich efektem będzie przygotowanie pierwszej w Polsce technologicznej instrukcji bunkrowania statków gazem LNG.

- Bardzo dobrze, że tak innowacyjne ćwiczenia odbyły się w Porcie Gdynia, gdyż nasz port będzie pierwszym polskim portem morskim posiadającym barkę przystosowaną do bunkrowania gazem LNG statków i promów – podkreślił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Projekt ten jest realizowany w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – INNOSHIP i uczestniczą w nim: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. i Gas-Trading S.A. z GK PGNiG. Temat bunkrowania LPG jest nam szczególnie bliski – już w 2017 roku uczestnicząc w spotkaniu w Wilnie powołaliśmy do życia Bałtyckie Centrum Kompetencji LNG oraz Bałtycki Klaster LNG. Na pewno, dzięki aktywnej postawie Portu Gdynia, rozwój technologii związanych ze skroplonym gazem ziemnym w obszarze Morza Bałtyckiego stanie się bardziej dynamiczny i przyczyni się do wzrostu innowacji, technologii i infrastruktury związanej z LNG jak również zwiększy wpływ na politykę paliwową w tej części Europy.

Portowe ćwiczenia polegały na przeprowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych w trakcie pożaru i rozlewu LNG na lądzie i wodzie. Dodatkowo odbył się pokaz działania urządzeń zabezpieczających operację bunkrowania statków, takich jak tzw. złącza zrywne. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele m.in. Ministerstwa Energii, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz władz PGNiG, Urzędu Morskiego w Gdyni i Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Nadmienić jeszcze należy, iż LNG coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, między innymi ze względu na przyjęcie tzw. Dyrektywy siarkowej, która nakłada na armatorów obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nie przekraczającej 0,1 procent . Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej i statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W dodatku Komisja Europejska planuje do 2050 roku całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego.

Barka do bunkrowania LNG w Porcie Gdynia bazować będzie w przyszłym Porcie Zewnętrznym, który jest obecnie najważniejszym elementem rozwoju gdyńskiego portu, będąc   inwestycją o wielkim znaczeniu dla całej polskiej gospodarki morskiej.