Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Port ID:12589 UN Locator:PLGDY
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

W dniu 11 czerwca br. miała miejsce konferencja w ramach dwudniowej wizyty studyjnej pod nazwą „Autostrada morska Gdynia – Karlskrona w kontekście przedłużenia Korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk Adriatyk” z udziałem: Briana Simpsona – Koordynatora UE ds. Autostrad morskich, Prof. Kurta Bodewiga – Koordynatora UE ds. Korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz Pana Jarosława Majchrzaka - Dyrektora Biura Korytarza Towarowego Nr 5 (RFC 5).

Wizyta ta była współorganizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Urząd Miasta Gdynia, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i szwedzki Region Blekinge oraz przewoźnika promowego Stena Line. Konferencja miała na celu przedstawienie szeregu argumentów strategicznych i ekonomicznych dla przedłużenia korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk Adriatyk do Szwecji o Autostradę morską Gdynia - Karlskrona, w ramach przyszłej rewizji sieci TEN-T tj. przed 2023 rokiem.

 

 

-Port Gdynia to jeden z kluczowych węzłów transeuropejskiej sieci transportowej, który łączy Korytarz Bałtyk Adriatyk ze Skandynawią w tym ze Szwecją poprzez połączenie promowe  do Karlskrony. Wraz ze Stena Line oraz naszymi długoletnimi partnerami ze Szwecji pragniemy rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Potrzeba nam obecnie kilku inwestycji, żeby jeszcze bardziej rozwijać polsko-skandynawskie kontakty gospodarcze jak: linia kolejowa 201 i poprawa dostępu kolejowego do portu oraz Droga Czerwona, która odciąży istniejącą estakadę Kwiatkowskiego i będzie podstawą sprawnego wjazdu do Portu Gdynia – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

 

     

Wizyta ma ogromne znaczenie, ponieważ obaj koordynatorzy opublikowali ostatnio dokumenty programowe: Plan Prac Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Szczegółowy Plan Wdrażania Autostrad Morskich, które stanowią podstawę do finansowania przedsięwzięć transportowych. Jednym z priorytetów jest realizacja połączeń integrujących transport morski z siecią bazową korytarza. Szczególną rolę odgrywać będą autostrady morskie, stanowiące morski wymiar korytarzy sieci bazowej.

- Ufam, że korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni i cieszę się, że mogę uczestniczyć w tej konferencji, która poświęcona jest ewentualnemu wydłużeniu go do Szwecji. Inicjatywa jest ważna i wierzę, że będzie możliwa do realizacji dzięki wspólnym działaniom ministerstw obu krajów przy aktywnym wsparciu interesariuszy korytarza Bałtyk Adriatyk– stwierdził Kurt Bodewig, koordynator europejski do spraw korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Kontynuacją konferencji w Porcie Gdynia był wspólny rejs do Karlskrony, gdzie odbywały się spotkania z przedstawicielami strony szwedzkiej: przedstawiciela Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji,  szwedzkiej Administracji Transportu, władz regionalnych i lokalnych. Uwieńczeniem wydarzenia była wizyta na terminalu intermodalnym niedaleko miejscowości Alvesta, stanowiącym ważny węzeł transportowy południowej Szwecji.