Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Port ID:12589 UN Locator:PLGDY
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Zajęcie Gdyni przez Niemców 14 września 1939 r. położyło kres rozwojowi portu. W trakcie II wojny światowej Gdynia (nazwana przez okupanta Gottenhafen) była bazą niemieckiej marynarki wojennej Kriegsmarine oraz jednym z bardziej liczących się ośrodków przemysłu zbrojeniowego, przez co stała się celem alianckich nalotów. Szczególnie dwa były dotkliwe: z 9 października 1943 r. oraz z 18/19 września 1944 r. W tym ostatnim udział brało 500 samolotów. Oprócz zatopionych okrętów i statków transportowych, bardzo mocno zostały uszkodzone nabrzeża, przede wszystkim Rumuńskie, Francuskie, Holenderskie, Duńskie, Szwedzkie i śląskie oraz obiekty budowlane m.in. Dworzec Morski.

W Gdyni przed swoimi wypadami bazowały wszystkie niemieckie pancerniki z "Bismarckiem" na czele, krążownik "Prinz Eugen" czy okręt liniowy "Tirpitz". Przy Nabrzeżu Rumuńskim cumował pancernik "Schleswig-Holstein" służący jako koszary.

Tworząc bazę Kriegsmarine wyłączono większość gdyńskiego portu z cywilnego obrotu handlowego. W latach 1940-44 niemiecki okupant w porcie Gdynia przeładował 15 412 tys. ton. Eksport, który stanowił 96,5% ogólnych przeładunków to głównie węgiel dostarczany do Szwecji, w zamian za co otrzymywano rudę i łożyska kulkowe, wykorzystywane w przemyśle zbrojeniowym. Handlowym sektorem gdyńskiego portu zarządzało przedsiębiorstwo Danziger Hafengesellschaft w Gdańsku poprzez Kaiverwaltung (Zarząd Nabrzeży) w Gdyni.

Gdyński port był także kanałem przerzutowym do Szwecji dla polskiego podziemia. 22 kwietnia 1943 r. na Gotlandię przybył ukryty w ładowni z węglem emisariusz Komendanta Głównego Armii Krajowej Jan Nowak-Jeziorański - słynny "kurier z Warszawy". Tym samym kanałem przerzutowym wysyłano także brytyjskich pilotów, którym udało się uniknąć niewoli.

Całkowitemu zniszczeniu uległo 40% budowli hydrotechnicznych i 25% magazynów. Naprawy wymagało 75% magazynów oraz 54% nabrzeży i falochronów. Ponad 30% urządzeń przeładunkowych zostało wywiezionych do portów niemieckich. To, co zostało w 30% było zniszczone. Od strony lądu wysadzone zostały wiadukty, blokując dojazd do portu.

Na terenie całego portu zatopionych było ponad 30 jednostek pływających i innych urządzeń. Okręt liniowy "Gneisenau" zablokował główne wejście do portu, "Zahrungen" zatopiony został w poprzek wjazdu do portu wewnętrznego, transportowiec "Gravenstein" blokował wejście do Basenu Prezydenta, z kolei pogłębiarka czerpakowa - Basen Jachtowy. Przy Nabrzeżu Rumuńskim z wody wystawał zatopiony okręt "Schleswig-Holstein" - ten sam, który rozpoczął II wojnę światową.

Port i miasto Gdynia w czasie II wojny światowej poniosły ogromne straty. 28 marca 1945 do Gdyni wkroczyły wojska Drugiego Frontu Białoruskiego.