A A A
Data publikacji 15.02.2023

Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych należące do Portu Gdynia i baza paliw PERN w Dębogórzu to dziś kluczowe elementy infrastruktury stanowiące filary bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca obu podmiotów właśnie wchodzi na wyższy poziom. Trwają intensywne prace nad pogłębieniem toru wodnego w Porcie Gdynia, który pozwoli PERN rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 m.
Baza paliw w Dębogórzu w styczniu tego roku rozładowała aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu 2022 roku, realizując maksymalne możliwe wolumeny, a PERN wraz z Partnerami czyli Portem w Gdyni i PKP prowadzi szereg inwestycji by zwielokrotnić możliwości w tym zakresie.
Zbiorniki na paliwo i kolej w centrum uwagi
Od 2016 roku PERN intensywnie rozwija bazę w Dębogórzu. Do tej pory spółka wybudowała już trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. mᶟ każdy. Dwa podobne trafią do użytku Klientów jeszcze w tym roku. To nie koniec inwestycji, gdyż PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników – tym razem o pojemności 50 tys. mᶟ każdy.
Spółka realizuje szereg działań, które pozwolą zwiększyć możliwości załadunku i ekspedycji paliw na transport kolejowy. Jest to istotny element z uwagi na konieczność jak najszybszego wywozu produktów na teren kraju.
– Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN.
PERN, Port w Gdyni i PKP – współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Sukces Dębogórza zależy także od dobrej współpracy z partnerami takimi jak Port w Gdyni czy PKP, których inwestycje wspierają możliwości dystrybucji paliw.
Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął już projekt rozbudowy istniejącego Stanowiska SPPP w Porcie Gdynia w celu umożliwienia rozładunku do bazy w Dębogórzu zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton.
– Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A

Jeśli zaś chodzi o PKP PLK to spółka realizuje ambitny projekt – „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W ramach inwestycji PKP PLK przebuduje łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Efektem realizacji projektu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów.
Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo. Z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy PERN Dębogórze jak i Portu Gdynia, projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy.

 

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy