A A A
Data publikacji 28.10.2025

W Dębogórzu koło Gdyni zakończyła się kluczowa inwestycja dla krajowego systemu paliwowego. PERN S.A. oddał do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych, każdy o pojemności 50 tysięcy metrów sześciennych. Port Gdynia, jako bezpośredni partner projektu, równolegle rozbudowuje stanowisko przeładunku paliw płynnych, by w pełni wykorzystać nowy potencjał bazy.

W wydarzeniu udział wzięli m.in. pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Wojciech Wrochna, prezes PERN S.A. Daniel Świętochowski, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński, a także kierownictwo bazy paliw w Dębogórzu.

Strategiczny punkt na mapie Polski

Jak zaznaczył prezes PERN, nowe zbiorniki wraz z niedawno oddaną do użytku infrastrukturą kolejową potwierdzają znaczenie Dębogórza jako strategicznego centrum dystrybucji paliw. – Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne – podkreślił Daniel Świętochowski.

Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, Wojciech Wrochna, zwrócił uwagę na szeroki kontekst inwestycji. – Te trzy kolejne zbiorniki o pojemności 150 tys. metrów sześc., zwiększają pojemność bazy o ponad 41 procent. To są elementy, które na co dzień zwiększają z jednej strony możliwości logistyczne polskiego rynku, ale też w istotny sposób zwiększają bezpieczeństwo państwa – powiedział.

Wzrost bezpieczeństwa energetycznego

Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., podkreślił przenikanie się inwestycji PERN z działaniami prowadzonymi w porcie. – Przede wszystkim to bardzo ważne wydarzenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Mamy trzy duże zbiorniki, które pozwolą znacznie zwiększyć elastyczność, jeśli chodzi o logistykę paliw. Ale równie istotne jest to, że obecnie realizujemy w Porcie Gdynia komplementarną inwestycję – rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. Dzięki niej możliwe będzie przyjmowanie statków o większych gabarytach i zanurzeniu, co przełoży się na większe możliwości przeładunkowe i pełne wykorzystanie pojemności bazy w Dębogórzu – zaznaczył.

Jak poinformował Michał Drzazga, kierownik Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu, baza to kluczowy hub logistyczny w kraju. – Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych. Realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia inwestycja ma – w połączeniu z rozbudową pojemności bazy oraz zwiększeniem możliwości załadunku paliw na transport kolejowy – umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o maksymalnej nośności ponad 100 000 DWT, co wpłynie na efektywność przeładunku paliw dla PERN – zaznaczył Drzazga.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozpoczyna obecnie rozbudowę stanowiska przeładunkowego paliw płynnych, które docelowo pozwoli na przyjmowanie jednostek o większym zanurzeniu i nośności przekraczającej 100 tys. DWT. Oznacza to realne zwiększenie przepustowości całego systemu logistycznego łączącego nabrzeże portowe z bazą w Dębogórzu.

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699