A A A
Data publikacji 23.05.2025

Port Gdynia konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jeden z kluczowych ośrodków przeładunków produktów rolno-spożywczych w regionie Morza Bałtyckiego. Port Gdynia jest pierwszym portem na Bałtyku obsługującym ładunki agro. Wielkość przeładunków w 2024 roku osiągnęła poziom 5,6 mln ton, co stanowi ponad 50% wszystkich przeładunków agro polskich portów i jednocześnie odpowiada za około 20% łącznych przeładunków na Bałtyku. Te imponujące wyniki potwierdzają dominującą rolę Gdyni w sektorze agro i budują silne podstawy pod dalszy rozwój.

 

Tym, co niewątpliwie umocni ten potencjał jest dzisiejsze uroczyste otwarcie inwestycji HES Gdynia – Magazynu nr 32 zlokalizowanego na Nabrzeżu Śląskim. Nowy obiekt stanowi ważny etap rozwoju operacyjnego portu i całego sektora agro. Infrastruktura zwiększa pojemność składową o blisko 80 tysięcy ton, a tym samym pozwala na wzrost zdolności przeładunkowej w tym segmencie nawet o 30%.

 

Dla Portu Gdynia oznacza to dalsze budowanie pozycji rynkowej w strategicznej dla polskiej gospodarki grupie ładunkowej. Dla krajowych producentów i eksporterów produktów rolnych – bardziej efektywną i przewidywalną logistykę. Nowy magazyn oraz towarzyszące mu silosy odpowiadają na rosnące potrzeby rynku, zabezpieczając ciągłość łańcuchów dostaw oraz zapewniając elastyczność operacyjną terminala.

 

Rozbudowa zaplecza HES Gdynia to inwestycja o charakterze długoterminowym – zarówno w kontekście infrastrukturalnym, jak i gospodarczym. Projekt wpisuje się w szerszą strategię rozwoju Portu Gdynia jako nowoczesnego, zintegrowanego węzła logistycznego o wysokim stopniu specjalizacji. Co istotne, inwestycja została zrealizowana w czasie niestabilności gospodarczej i geopolitycznej, co dodatkowo podkreśla determinację inwestora i siłę lokalnego ekosystemu gospodarczego.

 

Symboliczny wymiar wydarzeniu nadaje fakt, że nowy obiekt został oddany do użytku w roku jubileuszu 30-lecia obecności HES Gdynia w Porcie Gdynia. Trzy dekady aktywności to nie tylko historia trwałej współpracy, ale również dowód na to, że Gdynia pozostaje atrakcyjnym i stabilnym miejscem dla inwestycji w sektorze portowym.

 

To ważny dzień nie tylko dla portu i inwestora, ale również dla polskich rolników, którzy zyskują jeszcze bardziej efektywne narzędzie eksportowe. Gdynia umacnia się jako port pierwszego wyboru w zakresie przeładunków agro – i nie zwalnia tempa.

 

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699