A A A
Data publikacji 07.07.2022

W Porcie Gdynia odbyła się wyjątkowa wizyta. Grupa pasjonatów z Bielska-Białej przyjechała do Gdyni Fiatem 126, który już niebawem wyruszy w podróż do Turynu.

Wielka wyprawa Fiatami 126 z Bielska-Białej do Turynu, organizowana jest przez grupę właścicieli zrzeszonych w klubie 126Hooligans, z okazji 50 rocznicy rozpoczęcia produkcji modelu we Włoszech. Grupa 126Hooligans powstała w 2016 roku, początkowo funkcjonując jako mała grupa pokazowa, otwierająca wydarzenia sportowe rajdowymi Fiatami 126. Rodzinnie uczestniczyła także w różnych zlotach miłośników tego samochodu na terenie kraju i Europy. Z czasem przedsięwzięcie zaczęło rosnąć. Obecnie trzon grupy stanowi 16 kolekcjonerów z terenu województwa śląskiego i małopolskiego, posiadających w swojej kolekcji ponad 70 Fiatów 126.

W 1972 roku rozpoczęła się produkcja FIATa 126 we Włoszech, a już rok później ruszyła produkcja licencyjna w fabryce w Tychach. Samochód był produkowany w latach 1972 do 2000 – przez 28 lat. Zmotoryzował Polskę,  zyskując status auta kultowego. Obecnie jest już rzadkością na drogach.

Przed laty z gdyńskiego portu tysiące Polskich Fiatów, czyli Fiatów 126p, popularnych Maluchów, wyruszało w świat, by jeździć po drogach m.in. Kuby czy Chin. W tym roku gdyński port znów wspiera Maluchy, ale tym razem w Wielkiej Wyprawie Fiatów, w ramach której dwanaście takich aut pokona trasę z Bielska-Białej do Turynu.

 

– To jest Fiat 126p z 1975 roku w kolorze Rosso Coralo Scuro 165 – opowiada Artur Pocian z grupy 126Hooligans, siedząc w pięknym czerwonym Maluchu. Jeden rzut oka na kierowcę i od razu widać, że dla Pociana Fiat 126p to coś więcej niż tylko wspomnienie poprzedniej epoki – zdradza to tatuaż na przedramieniu.

Artur Pocian wraz z kolegami przyjechał do Portu Gdynia swoim gustownym Maluchem by na własne oczy zobaczyć, gdzie zaczynała się historia wielu tych aut.

– Port Gdynia miał bardzo ważne zadanie w rozwoju polskiej motoryzacji, w tym Fiata. Auta stąd wysyłane były na cały świat: na Kubę, do Chin, gdzie kilka tysięcy Fiatów 126p jeździło jako taksówki – mówi, kręcąc kółka na Nabrzeżu Francuskim. – Port Gdynia ma więc bardzo duży udział w tym, że ten samochód stał się bardzo popularny na świecie. Port jest także naszym sponsorem i partnerem wyprawy.

12 pięknych egzemplarzy Polskiego Fiata, w tym m.in. egzemplarz ze składanym dachem z 1988 roku, Maluch w wersji wyścigowej, tzw. Szynszyl, czyli Maluch z 2000 roku, czy w końcu najprawdziwszy Maluch cabrio z 1994 roku, wyruszają w sentymentalną wakacyjną trasę z Bielska-Białej, gdzie przez lata montowano te pojazdy, do fabryki Fiata w Turynie.

 

– Jedzie z nami Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem, którzy w 1975 roku na kołach pojechali dokładnie tą samą trasą do Turynu. Trasa ma dokładnie 3126 kilometrów. Jadą z numerem 7. Podążamy tą samą trasą, żeby zrobić ukłon w tę stronę. Jesteśmy zapaleńcami, kochamy tego Fiata. Oni też go kochają, dlatego jadą z nami – mówi Artur Pocian.

 

Sobiesław Zasada i Longin Bielak jeszcze w latach 70-tych pokonywali Fiatem 126p setki kilometrów – na koncie mają m.in. trasę rajdu Monte Carlo. Z Bielska-Białej do Turynu pojadą fabrycznie nowym Maluchem w żółtym kolorze, o przebiegu 230 kilometrów, własnością samego Sobiesława Zasady – jednym z dwóch Maluchów, jakie słynny kierowca posiada. Zasada i Bielak będą najstarszą załogą, jaka pokona Maluchem ponad trzy tysiące kilometrów – mają odpowiednio 92 i 96 lat.

Pomysł na całą inicjatywę powstał od pewnego wyjazdu na wakacje.

– Nasz kolega Grzegorz Sztobryn wpadł na pomysł wyjazdu wakacyjnego, a że jest pozytywnie zakręcony na punkcie Fiata 126p, ma ich ileśdziesiąt sztuk, wpadł na pomysł, żeby przejechać się na wakacje z rodziną do Turynu, odwiedzić fabrykę Fiata – tłumaczy Pocian. Dodaje, że pomysł został podchwycony przez zapaleńców z 126Hooligans, a wkrótce potem dołączyli inni fascynaci oraz wspierające instytucje, m.in. Port Gdynia, Ministerstwo Infrastruktury i miasto Bielsko-Biała, które zostały partnerami akcji.

https://www.youtube.com/watch?v=xUE5jqrPBW8

Start wyprawy w Bielsku-Białej nastąpi 9 lipca o godzinie 12:30, pożegnają ją Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury, a także Kajetan Kajetanowicz – wicemistrz świata w rajdach WRC3 2021.

Pierwszego dnia po pokonaniu 363 kilometrów Maluchy dotrą do Wiednia, w ciągu następnych dni odwiedzą m.in. Salzburg, Weronę i Bergamo, by 13 lipca dotrzeć do Turynu. Na miejscu Fiaty przejadą słynnym fabrycznym torem, a kierowcy i załogi zwiedzą fabrykę. Tego też dnia władze Fiata spotkają się z Sobiesławem Zasadą, kierowcą rajdowym Kajetanem Kajetanowiczem i członkami wyprawy.

Powrót do Bielska-Białej z wyprawy zaplanowany jest na16 lipca.

 

Tło
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

ul. Rotterdamska 9, 81-337 Gdynia

Regon: 191920577 NIP: 9581323524 KRS: 0000082699

Formularz kontaktowy